Mladý Frankenstein

Mladý Frankenstein

  • Žánr Muzikál
  • Scéna Hudební scéna
  • Premiéra18. leden 2014
  • Délka představení3:00 hod.
  • Počet repríz25
  • Derniéra18. únor 2016

muzikálová komedie

V metropolích světového muzikálu si toto nové dílo již vydobylo mimořádnou pozornost, i když se jeho premiéra odehrála ve Spojených státech teprve v roce 2007. Děj tohoto muzikálu vychází ze stejnojmenného filmu z poloviny 70. let, který je parodií na klasické hororové produkce. Postava doktora Frankensteina je ovšem známá již z počátku 19. století, kdy se poprvé vědec Viktor Frankenstein objevil v románu Mary Shelleyové, aby stvořil umělého člověka, ohyzdné monstrum děsící své okolí. Od té doby se toto téma objevilo nesčetněkrát jak v literatuře, tak ve filmu i na divadle. Není tedy divu, že „děsuplný příběh“ oslovil i muzikálové autory, kteří mají na svém kontě i jiný kultovní komediální titul… Mel Brooks a Thomas Meehan totiž slavili úspěchy již s jinou jevištní adaptací slavné filmové předlohy. V roce 2001 měl premiéru jejich muzikál Producenti.

Také Mladý Frankenstein nabízí výbornou zábavu. Vždyť potomek sic slavného, byť proklínaného vědce, mladý Frederick Frankenstein je děkanem na slavné univerzitě a se svým nechvalně známým dědečkem nechce být jakkoli spojován. Je tedy opravdu nemile překvapen, když se dozví, že po něm zdědil hrad v Transylvánii. Série hororově komických situací se začíná odehrávat ve chvíli, kdy se Frederick musí kvůli nově nabytému majetku do Transylvánie vydat. Setkává se tam s tajemným hrbáčem Igorem, děsivou houslistkou Madam Bletcher i se snaživým inspektorem Kempem… Děj se zaplétá zvlášť poté, co ožije i „děsivé monstrum“, avšak díky parodickému nadhledu autorů vše končí smírem a smíchem. Muzikál byl nominován na tři ceny Tony a získal i cenu pro nejlepší muzikál v anketě divadelních kritiků. Naše divadlo jej uvede v české premiéře!

Autor

  • Mel Brooks
  • Thomas Meehan

Režie

Kostýmy

  • Veronika Hindle

Dramaturg

Scéna

  • David Benson

Hudební nastudování

Sbormistr

Korepetice

Choreografie

  • Lucie Holánková

Asistent choreografie

Odborná kostýmní spolupráce

Světelná režie

Scénické projekce

Zvuková režie

Asistentka scénografie

Doktor Frederick Frankenstein

Elizabeth Benningová

Inspektor Hans Kemp

Poustevník, Dr. Viktor von Frankenstein

MLADÝ FRANKENSTEIN – JE ČAS (BÁT) SE I SMÁT…

Kateřina Šebelová 24. leden 2014 zdroj www.velkaepocha.sk

Výpravný muzikál v každém detailu

Mladý Frankenstein patří k výpravným muzikálům z produkce MdB. Z každého detailu, ať už se jedná o složitou scénu, kostýmy, hudební produkci nebo světelné efekty, je cítit preciznost a smysl pro detail. Před divákem se v rychlém sledu rozprostírá učebna univerzity, strašidelný hrad, děsivý les v Transylvánii, tajuplná laboratoř plná podivných přístrojů nebo třeba poustevnická chýše. Všechny tyto obrazy oplývají dokonalým zpracováním. Opravdově působí prostředí hradu svojí ponurou atmosférou nebo transformátor, který může oživit mrtvolu na živé stvoření.

Autoři muzikálu pracují i se světly a různými projekcemi, zvláště dramaticky působí „jízda“ temným lesem k hradu v Transylvánii a divák si tak může naplno s herci užít jízdu na „koňském“ voze. Kostýmy z dílny Veroniky Hindle si rozhodně zaslouží pochvalu – dovedou docela dobře nasát a udržet hororově komickou atmosféru. Vtipně jsou provedeny třeba kroje vesničanů a company díky žertovným kostýmům ještě více vynikne.

Po stránce choreografie může být choreografka Lucie Holánková spokojená. Složitá taneční čísla jsou precizně vyšperkovaná, zážitek nabízí velké stepařské číslo i legrácky s folklorními prvky a čardášem. Dan Kalousek s Emou Mikeškovou, kteří hudebně muzikál nastudovali, s lehkostí servírují swingová čísla nebo jazzové prvky.


Výborný zpěv a tanec

Milan Němec ztvárňující Fredericka Frankensteina se své role zhostil na výbornou. Jeho Frederickovi nechybí výraz šíleného vědce nebo komického zmateného milovníka. Prostě sázka na jistotu, která může být pro mnohé překvapením, ale která se rozhodně vyplatila. Bravurně svou roli pojal i Jiří Mach v roli hrbatého Igora. Zaujme i Viktória Matušovová v roli atraktivní společnice Ingy, která svým jódlovacím číslem diváky pobaví i strhne zároveň. Příjemné je setkání s Petrou Jungmanovou v roli Elizabeth Benningové, která se z role odtažité snoubenky transformuje do těla živelné a zamilované ženy. Mezi velké přínosy patří i Jana Musilová, která s noblesou ztvárňuje Madam Bletcher se svou až upíří vizáží. Její píseň On byl můj boyfriend je výborně zazpívaná, bezpochyby patří mezi nejlepší momenty hry. Samozřejmě jako vždy živelný Martin Havelka nezklame ve svojí dvojroli šíleného doktora Viktora Frankensteina, kterou si střihne v kombinaci se slepým poustevníkem. Golemovského netvora, tedy monstrum, které oživne, si zahrál Miroslav Urbánek. Z hromotluka, který vyluzuje jen zvuky, se mění k nepoznání, a dočkáme se i jeho pěveckého čísla.

Celkově muzikál servíruje jemnou parodii na hororové filmy s porcí skvělé muziky, tance, zpěvu i solidních hereckých výkonů. Ještě zbývá doladit drobné nesrovnalosti z premiéry a divák se může začít bát, ale i smát. Obojí má totiž v Mladém Frankensteinovi své místo.

Tříhodinovou délku hry vyváží skvělé výkony, efektní výprava a příjemná muzika a humor.

FRANKENSTEIN BAVÍ I DĚSÍ PERFEKTNÍ PARODIÍ

Radmila Hrdinová 20. leden 2014 zdroj Právo

Muzikál Mladý Frankenstein Mela Brookse a Thomase Meehana (u nás známých z karlínské inscenace Producentů) uvedlo o víkendu v české premiéře Městské divadlo Brno.

Mel Brooks adaptoval pro muzikálové jeviště svou stejnojmennou filmovou parodii z roku 1974, v níž úspěšně karikoval hororové filmy s uměle stvořeným monstrem. Mladý Frankenstein měl premiéru na Broadwayi v roce 2007 a zaznamenal 484 repríz.

Děkan prestižní lékařské fakulty v New Yorku Frederick Frankenstein zdědí hrad v Transylvánii, kde jeho dědeček prováděl pokusy s oživováním mrtvol. Poté, co přijede převzít dědictví, začnou se dít věci. A když ve společnosti atraktivní asistentky Ingy, skřetovitého pomocníka Igora a poněkud šílené hospodyně Madam Bletcher objeví dědečkovu podzemní laboratoř, propadne zcela jeho odkazu – a nové monstrum je na světě…

Brooks kromě spoluautorství scénáře napsal i texty písní a především hudbu, jejíž duch tkví ve výborně šlapajícím swingu a která vtipně pracuje s nejrůznějšími folklórními či etnickými názvuky. A tak Transylvánci tančí balkánské kolo, zatímco Inga bavorsky jódluje, tmou lkají cikánské housle, ale zrovna tak se v muzikálu perfektně stepuje a tančí boogie a jiné svižné rytmy.

Petr Gazdík se svým týmem vytvořil přesně strefenou parodii ve stylu Tajemného hradu v Karpatech. Od kulis a kostýmů až po herecký styl se vše pohybuje v jemné nadsázce, která ctí jak styl „pamětnických“ filmů, tak i suchý anglosaský humor. Vše působí hravě a přirozeně, ale za tou lehkostí se skrývá ohromné kvantum energie a tvrdé práce.

Obsazení sobotní premiéry nemělo chybu. Milan Němec v titulní roli zúročil svůj výborný smysl pro komediální nadsázku, jeho Frederick je přitrouble nesmělý i vědecky ujetý, ale hlavně neodolatelný. Precizní je pohybová i herecká stylizace Jiřího Macha do hrbatého Igora.

Výborná je Jana Musilová jako Madam Bletcher, jejíž song On byl můj boyfriend je jedním z vrcholů večera, i Viktória Matušovová jako plavovlasá Inga poskytující Frederickovi neocenitelné asistenční služby. Petra Jungmanová si s chutí užívá proměnu afektované snoubenky Elizabeth v živočišnou milenku Netvora, dokonale ztvárněného Miroslavem Urbánkem.

A nepřehlédnutelné jsou i další figurky, zvláště Viktor Frankenstein a Poustevník v příjemné herecké i pěvecké nadsázce Martina Havelky. A jako vždy je pohybově i pěvecky perfektní company a orchestr, který si pod taktovkou Dana Kalouska s dobře namíchaným Brookovým hudebním koktejlem skvěle rozumí.

Mladý Frankenstein v Brně je trefou do černého, o čemž svědčil i bouřlivý divácký ohlas na premiéře. Pobaví bez rozdílu všechny generace. Ty mladší i ty pamětnické.

V BRNĚ ŘÁDÍ MLADÝ FRANKENSTEIN A JEHO MONSTRUM!

Vítězslav Sladký 20. leden 2014 zdroj www.musical-opereta.cz

V Brně se zrodil malý zázrak: Po dlouhé době se na české scéně objevil muzikál, který vychází z tradic dobré hudební komedie a pořádně vám polechtá bránice. Jmenuje se Mladý Frankenstein a na Hudební scéně Městského divadla Brno jej nastudoval režisér Petr Gazdík. Premiéru 18. ledna zakončil standing ovation.

Jako bychom už zapomněli, jak se na základě operety a hudební komedie muzikálový žánr zrodil. Jistě, v mnohém, ať už tematicky či formálně, se řada moderních muzikálových titulů přichýlila k opernímu žánru, z něhož si však na našich scénách (zejména pražských) často vybírá ty horší výrazové prostředky, tedy vizuální kašírku a inscenační obstarožnost.

Divadelní publicista, a snad i divák, si tedy oddychne, když se po všech těch Quasimodech, Mona Lisách, Aidách a dalších patetických hrdinech a hrdinkách sem tam objeví na jevišti dobrá a chytrá sranda.

Autorem nejnovější inscenace brněnského Městského divadla není nikdo jiný než Melvin James Kaminsky. Že vám toto jméno nic neříká? Ani se nedivím. Kaminsky totiž zásadně tvoří pod pseudonymen Mel Brooks. Ano, je to ten Mel Brooks, který před léty napsal Producenty a získal za ně v roce 2001 hned tři Ceny Tony (za nejlepší hudbu, nejlepší scénář a nejlepší muzikál)! A ten Mel Brooks, který má ve své sbírce také Emmy a Grammy za varientní show a situační komedie. Humor a vtip mu zkrátka sedí, což dokázal i v parodii na černobílé horory o vnukovi slavného Frankensteina. Ten žije v New Yorku, vyučuje na lékařské fakultě, má před svatbou a dává si záležet, aby byl nazýván „Franknstýnem“. Nic nenasvědčuje tomu, že by šel ve stopách svého nechvalně proslulého děda. Ovšem jen do chvíle, než je okolnostmi donucen odjet převzít dědictví v podobě tajemného transylvánského hradu… Zde už na něho čeká hrbatý sluha Igor (pardon, Áj-gor), půvabná asistentka Inga a zejména zlověstně tajemná Madam Bletcher, jakoby vypůjčená z Rebeky Daphne du Maurierové. Roztáčí se koloběh událostí, který do té doby počestný doktor Frederick Frankenstein mladší není schopen zastavit.

Díla se v Brně chopil režisér Petr Gazdík s tím, že si tentokrát s výpomocí Karla Škarky muzikál i sám přeložil. A odvedl znamenitou práci. Většina dialogů i zpěvních textů působí lehce, Gazdík si stejně jako Mel Brooks utahuje nejen z hororů a různých béčkových filmů, ale také ze samotného muzikálového žánru, dokonce s vtipným zakomponováním místních reálií. Zpívají-li Frankenstein s Igorem, že budou stejně hvězdným párem jako Ginger a Fredie, Voskovec a Werich či Němec a Gazdík, brněnský divák samozřejmě šílí… Slovní ironie je nicméně jemná, prakticky nezazní jediné vulgární slovo a texty se navíc dobře zpívají, což se bohužel o pražské verzi Producentů říct nedalo. Herci hrají zlehka, i při nejbláznivějších scénkách zachovávají kamennou tvář, a to není snadné. Dialogy a situační scénky střídají velkolepá revuální čísla, jimiž právě Young Frankenstein připomíná již několikrát zmíněné Producenty nejvíc. K těm patří i v úvodu brilantně provedené hudebně taneční číslo titulního hrdiny a jeho snoubenky Jen žádný dotek, jedna z nejoriginálnějších scén muzikálu.

Mladý Frankensteinje varieté, které potřebuje krom dobrých herců a muzikantů (orchestr MdB opět velmi pečlivě připravil dirigent Dan Kalousek za asistence Emy Mikeškové) také lesk a pompu. Ve volbě svých spolupracovníků měl režisér šťastnou ruku. Zejména britský scénograf David Benson vytvořil podívanou, která vybočuje z toho, co lze běžně u nás vidět. Jak precizně se připravoval, lze vyčíst již z uveřejněných fotografií modelů scénických návrhů. Jeho smysl pro detail je obdivuhodný, ať už se jedná o propracování exteriéru tajemného hradu, nejrůznějších frankensteinových přístrojů, dokonale působí i hradní knihovna či imitace vitráží. Povedené jsou také kostýmy pocházející z dílny výtvarnice a návrhářky Veroniky Hindle, ať už oblékala prostý transylvánský lid, excentrické figurky z hradu či frivolní (a samozřejmě trochu nevkusné) Američanky. Atmosféru pravé broadwayské show pak dotváří nejrůznější vizuální i zvukové efekty a samozřejmě strhující taneční čísla (choreografie Lucie Holánková). Má-li dílo snad nějakou slabinu, pak je to absence hitu, pokud nepočítáme vypůjčený song Puttin’ On the Ritz od Irvinga Berlina. Tuto skutečnost však brněnští tvůrci nemohli jakkoli ovlivnit…

Obsazení jednotlivých rolí opět potvrdilo, jak širokou a kvalitní hereckou základnou MdB disponuje a jak dobře domácí režiséři (Moša, Gazdík, Slovák) své soubory znají. Obrovské příležitosti se tak po zásluze dočkal v titulní roli Fredericka Frankensteina Milan Němec, a zhostil se své postavy skvostně, byť by se člověk zprvu domníval, že je to úloha spíš pro Dušana Vitázka nebo Stana Slováka. Němec však prokázal nejen dostatečný komediální talent, ale i hereckou disciplínu, bez které by se tak náročná role nedala zvládnout. Postavu hrbatého přisluhovače Igora si doslova užil Jiří Mach, role živočišné asistentky Ingy perfektně seděla atraktivní Viktórii Matušovové. Příjemný byl i návrat Petry Jungmanové coby Frederickovy trochu střelené americké snoubenky Elizabeth Benningové. Jungmanová nejenže neztratila nic ze svého půvabu, ale zazpívala opět tak dobře, jak jsme u ní byli v minulosti v mnoha stěžejních rolích zvyklí. Nositelem mnoha humorných situací se samozřejmě stalo oživlé monstrum v podání Miroslava Urbánka, netvor, jenž zpočátku vydává jen hrůzostrašné zvuky, aby se nakonec rozezpíval a roztančil. A také zamiloval… V tváři kamennou Madam Bletcher vystřihla bezchybně Jana Musilová, ve dvou epizodních rolích (Poustevník a duch starého Frankensteina) zaujal Martin Havelka. A že vše vypadalo jakoby snadně a že všichni zpívali a tančili profesionálně, je v Brně standardem.

Má-li být repertoár rozmanitý, muzikálová parodie v podobě výpravné broadwayské show do něho zcela jistě patří. Menu Hudební scény Městského divadla v Brně je zase o něco pestřejší a chutnější!

MLADÝ FRANKENSTEIN ČILI JAK NA SLAVNÉ MONSTRUM

Luboš Mareček 20. leden 2014 zdroj www.mestohudby.cz

Muzikál Mladý Frankenstein má v mnoha ohledech na triku Petr Gazdík, který text přeložil, inscenaci režíruje a postavu Viktora von Frankensteina, stvořitele umělého člověka, si dokonce v alternaci zahraje. Šéf muzikálového souboru, herec a režisér Gazdík také rád zdůrazňuje, že viděl tento muzikál jen pár týdnů po jeho premiérovém uvedení v roce 2007 na newyorské Broadwayi.

Mohlo by se zdát, že Gazdík je vlastně už specialistou na podobné parodické záležitosti. Před časem na svojí mateřské scéně už režíroval známou komedii Kvítek z horrroru. Také v případě Mladého Frankensteina chce Gazdík publiku nabídnout vše, na co se u podobných produkcí v muzikálové aréně na Lidické ulici sází. Co to je? Profesionálně odvedená podívaná, která diváky strhne na svoji stranu dobrými hereckými a pěveckými čísly, tanečními výkony, ale také naživo hranou muzikou a zajímavou výpravou, jak už ji u muzikálu automaticky čekáme. V případě žánru muzikálové parodie je však stejně nezbytné najít míru pro vtip a jemné ironizování látky, což se Gazdíkovi ve výsledku z větší části podařilo. V Mladém Frankensteinovi jde vlastně o neustále plynoucí sérii hororových i komických situací.

Divadelníci vědí, že dělat vkusnou zábavu je hodně vážná a těžká věc. Gazdík jako jeden z autorů zdařilého překladu míchá slovní hříčky, místy s erotickými narážkami a humorem těžícím z dvojsmyslnosti. Jak už bylo řečeno, vše je ale děláno s citem pro žánr i míru.

Na diváka tak čeká tříhodinová zábavná show, která nabídne vedle řízného swingového zvuku opravdu zábavné choreografie včetně jednoho monstrózního stepařského čísla těžícího z původní produkce. Sborová pěvecká i taneční čísla jsou skutečně magnetem večera, za což může skutečně nápaditá choreografie Lucie Holánkové, která si dělá jemné šoufky z čardášů nebo valčíčku. A z hudebních vlivů maďarských, rumunských, tyrolských i bavorských si dělá legraci už sám autor, takže se kupříkladu lze těšit i na jódlování jedné z hlavních hrdinek. Chválit lze také nápadité kostýmy Veroniky Hindle, která se vyřádila zejména u ženské company v legračních krojích nebo také v okázalých elegantních šatkách Frankensteinovy snoubenky Elizabeth Benningové.

Co se týče výkonů sólistů, divák bude (viděl jsem první premiérové obsazení) spokojený. Milan Němec v roli mladého doktora Fredericka Frankensteina už před lety prokázal svůj mimořádný komický talent a je ideálním představitelem pro tuto roli. Až na jedno pěvecké zaváhání mu jeho první oficiální večer s Frankesteinem vyšel a je to právě Němec, kdo umí přesně a jemně dávkovat jemný sarkasmus. Ale ani jeho spoluhráči neselhali. Miroslav Urbánek jako oživený Netvor se zelenou sešitou hlavou je přesně oním neohrabaným monstrem, které se nakonec mentálně vyrovná svému stvořiteli. Opravdu solidní a velmi zkušené výkony předvádí dvě herečky, které stály u počátku zdejšího brněnského muzikálového zázraku: Petra Jungmanová a Jana Musilová. Každá jde na svoji bláznivou hrdinku pochopitelně jinak. První nabídne skutečně legrační proměnu upjaté paničky v poživačnou Netvorovu metresu. Musilová zase skvělým způsobem jako šílená hospodyně a někdejší milenka starého dr. Viktora von Frankenstein balancuje na hranici karikatury a legrační melodramatičnosti. Do tohoto ulítlého obrázku ze strašidelného hradu v Transylvánii skvěle zapadá Igor v podání Jiřího Macha jako zajímavě stylizovaná pohybová kreatura. A zážitkem nejen pro oko bude Viktória Matušovová, která bezvadně sehraje tělesně, vědecky a posléze i citově odevzdanou blond asistentku mladého Frankesteina.

Přimyslíte-li výtečné a šlapající hudební nastudování této muziky na pomezí swingu a jazzu (Dan Kalousek a Ema Mikešková), vyjde vám divácky vděčná kombinace nevtíravé parodie, laskavého hororu, bláznivé komedie a uměřeně cukrkandlového melodramatu o nevyzpytatelných láskách lidí, ale i nestvůr. To už za to stojí, nemyslíte?

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací