Malý rodinný podnik

Malý rodinný podnik

  • Žánr Činohra
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra19. březen 2016
  • Délka představení2:30 hod.
  • Počet repríz25
  • Cena 320 - 360 Kč

hořká komedie

Hra Alana Ayckbourna měla v londýnském Národním divadle premiéru v roce 1987 a získala tehdy cenu Evening Standard Award za nejlepší hru roku. Sir Alan Ayckbourn je v současnosti jeden z nejplodnějších anglických autorů. Na jeho kontě je již sedm desítek dramatických kusů, z nichž víc než polovina měla premiéru na londýnském West Endu a získala zde i řadu významných ocenění. Dynamická ostrá komedie Malý rodinný podnik se odehrává v průběhu jednoho podzimního týdne v rodině podnikatele Jacka McCrackena, který je odhodlaný držet se svých pevných morálních zásad navzdory okolnímu zkorumpovanému světu. Jenže ne na dlouho. Pomalu začíná pronikat do reality tchánova podniku, jehož se stává šéfem a v němž se setkává se vším, co dosud odmítal. Je nucen pokusit se utajit jisté kompromitující materiály, zároveň zjišťuje, že jeho navenek ctná a spořádaná rodina je plná zlodějů a cizoložníků a nad mravními principy vítězí osobní zájmy a byznys. Hra je i přes dobu svého vzniku stále aktuální, o čemž vypovídá i fakt, že se v loňském roce do Národního divadla v Londýně s velkým úspěchem vrátila. Ayckbourn v ní totiž dokonale kombinuje humor se satirickým pozorováním světa, nabízí zarážející sondu rodinných vztahů a komická linie vrcholí v překvapivém mrazivém závěru. 

Autor

  • Alan Ayckbourn

Režie

Asistent režie

  • Anna Marie Formánková

Překlad

  • Zuzana Josková

Dramaturg

Světelný design

Inscenační úprava

Hudební spolupráce

Jack McCracken, podnikatel

Poppy, jeho žena

Ken Ayres, jeho tchán

Tina, jeho starší dcera

Roy Rusten, Tinin manžel

Samantha, jeho mladší dcera

Cliff, jeho bratr

Anita, Cliffova žena

Desmond Ayres, Kenův syn

Harriet, Desmondova žena

Yvonne Doggettová, Harrietina sestra

Benedict Hough, soukromý detektiv

Uberto Rivetti, Giorgio Rivetti, Vincenzo Rivetti, Orlando Rivetti, Lotario Rivetti, italští podnikatelé, bratři

Violoncellistka

MALÝ RODINNÝ PODNIK NA ČINOHERNÍ SCÉNĚ MDB

Jaroslav Štěpaník 10. květen 2016 zdroj www.literarky.cz

(…) Autor na malém prostoru dokázal výborně vystihnout postupnou změnu postojů, kterou si přitom ústřední aktér sám vlastně neuvědomuje. Současně v rychlém sledu zručně vykreslí charaktery nemalého počtu postav. (…) Režisérem zdařilé inscenace je Petr Gazdík. Představil hru, snad nejvíc černou komedii, zasahující do dalších žánrů. Ocenění náleží celému hereckému ansámblu. Největší příležitost nabízela ústřední role, které se úspěšně chopil Viktor Skála. Manželka, v přesvědčivém podání Aleny Antalové, se ocitá v situaci zpochybnění skromnosti i poctivosti komparací s lehkostí života v luxusu. Samantha Kateřiny Fialové sebejistou arogancí vystihla chování části dnešních mladých. Scéna (Emil Konečný) zcela zaplňuje prostor detailně vybavenými místnostmi dvoupodlažního domu. Umožňuje paralelní děje, simultánní vhled do dění více domácností. Zajímavé a účinné je hudební podtržení v živém podání. Účinnosti dodalo umístění hudebnice (Alžběta Poukarová nebo Iva Kalusová) ve výši uprostřed scény. Při hudebním vstupu nasvícený, působivý výřez. (…)

 

 

PADOUCH I HRDINA, JSME JEDNA RODINA

Jiří P. Kříž 24. březen 2016 zdroj Právo

(…) V předvelikonočním víkendu uvedli na jeviště v Městském divadle Brno aktuální komedii, trochu satiru a maličko frašku velkého Brita Alana Ayckbourna Malý rodinný podnik. (…) Prosperující rodinný nábytkářský podnik svěří senilnějící majitel (Ladislav Kolář) do morku kosti čestnému, poctivému, neúplatnému zeti Jacku McCrackenovi (Viktor Skála). Lidumil a dobroděj ale brzy zjistí, že všichni kolem něho kradou. Dcera v sámošce pitomosti za dvě libry, manželka kancelářské potřeby v podniku. Ostatní odklánějí finance ve větším. Že k vlastnímu prospěchu konzumního blahobytu, není třeba podotýkat. Švagr dokonce velkou část podniku svěří italské konkurující mafiánské rodince Rivettiů. Kvinteto zástupců na siciliánský způsob odstiňuje Alan Novotný. (…) Nakonec je Jack nucen tolerovat i vraždu, a zaplatit „úklid“. Na tom všem se podílí herecký výkvět MdB: Alena Antalová, Ivana Vaňková, Igor Ondříček, Jan Mazák (v roli bezpáteřního čmuchala), Johana Gazdíková, Evelína Studénková, Jakub Uličník. Ale i tváře novější – Sára Venclovská, Kateřina Marie Fialová, Jan Brožek. A harfenistky Alžběta Poukarová nebo Iva Kalusová. Malý rodinný podnik je inscenací kousavou. (…) Mnozí se budou tvářit, že jich se to netýká. Ani červenat se nebudou. A kdo z té barvy už trochu vybledl, tetelí se: Za nás to přece jen takové nebylo! Sluší se jen dodat: Bylo.

 

JAK PAN MRAVNÝ SE ZMĚNIL…

Peter Stoličný 22. březen 2016 zdroj www.i-divadlo.cz

(…) Alan Ayckbourn se věnuje rodinným vztahům, lásce a nelásce, problémům s dorůstajícími dětmi, neujdou mu nešvary v podnikání, čest, klam, vize a deziluze. Jeho komedie jsou vždy dosti hořké. Smějeme se vlastně sami sobě, našim slabostem a neduhům. K takovým dílům patří i hra, kterou v režii Petra Gazdíka uvedlo Městské divadlo Brno. (…) Herecké obsazení je vhodně vybráno. Alena Antalová v roli Poppy je tou, která se marně snaží rodinu udržet v míru a pohodě, její výstupy jsou krásně pravdivé a plné obav. Protože její manžel Jack (Viktor Skála) je od začátku do konce v takovém emocionálním rozpoložení, že do infarktu určitě nemá daleko. Jsou to fofry, jaké Skála rozehrává. Hned na začátku nasadí laťku svého výstupu hodně vysoko a zdá se, že snad vyšší emocionalita už nejde vyjádřit. Jenomže Jack se roztáčí do stále vyšších otáček a i jeho občasné mlčení je plné elektrizujícího napětí. I když jde o vážné konflikty, v divákovi to vytváří snad i škodolibý úsměv. Člověk je už takový, cizí neštěstí v něm dokáže vyvolat i úsměv. Igor Ondříček jako Johnův bratr je z těch mazaných, šikovně proplouvající nesnázemi, pokud to jde. Ale ono to nejde napořád. A jeho herectví je stejně komicky mazané, jako osud jeho hrdiny. Radost pohledět. Jsou tady ještě dvě sestry, dcery starostlivé Poppy. Jedna děsná postpuberťačka Samantha, holka, kterou by člověk občas nejraději profackoval. Kateřina Marie Fialová ji hraje velmi přesvědčivě, ve svém opovrhování všemi i ve svém neštěstí. Potom starší sestra Johany Gazdíkové, rozumnější, taky starostlivá matka. (…) Jedna z moc hezkých postav je majitel rodinného podniku Ken, kterého si jistě s chutí zahrál Ladislav Kolář. Jeho stařecké chvilkové vynechávání paměti bylo kouzelné. Zase to bylo něco, čemu by se vlastně člověk neměl smát. Ale úspěšný autor komedií i režisér ví, co jsme to za diváky, a že škodolibost, i když si to neradi přiznáváme, je nám vlastní. Všichni další v této hře, úlisný soukromý detektiv Jan Mazák, Ivana Vaňková jako protřelá ženská, Cliffova manželka a docela působivá sexy milenka, nenápadný Roy Jana Brožka i Yvonne Sáry Venclovské – všichni se svým jako by běžným konáním podíleli na komediálnosti inscenace. Všechno plynulo tak nějak obyčejně, logicky, ale přesto všechno mílovými kroky směřovalo ke katastrofě. (…)

 

Sledujte nás na

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací