Děsnej pátek

Děsnej pátek

  • Žánr Muzikál
  • Scéna Hudební scéna
  • Premiéra21. říjen 2017
  • Délka představení2:45 hod.
  • Počet repríz34
  • Cena 500 - 560 Kč

magická muzikálová komedie, světová premiéra

Jmenuje se Ellie, má šestnáct let, ve škole se jí líbí kluk Adam, ale netroufá si ho oslovit a má pocit, že jí celý svět, zejména její matka, nerozumí. Katherine bude čtyřicet, zítra se podruhé vdává, touží po tom, aby vše bylo perfektní a moc by si přála, aby ji její dcera Ellie pochopila a nepovažovala ji za nepřítele. Matka s dcerou. Ty dvě se prostě nedokáží domluvit, pochopit se, porozumět si navzájem, a tak se stane něco podivného, bláznivého, šíleného… Po jedné další hádce, kdy si obě přejí, aby ta druhá dokázala na svět pohlédnout jejíma očima, si vymění svá těla. Duše matky vstoupí do těla dcery a naopak. A tak začíná kolotoč bláznivých, nejen komických situací, v nichž naše hrdinky musí strávit den v cizím těle. Matka se tak pokouší vypořádat s divočinou střední školy, zatímco dcera zjišťuje, co všechno má jako dospělá, navíc den před svatbou, za povinnosti.

Pokud se vám zdá zápletka povědomá, není divu. Pravděpodobně jste viděli film Marka Waterse z roku 2003, v němž hlavní role hrály Lindsay Lohanová a Jamie Lee Curtisová.  Snímek u nás uváděný s názvem Mezi námi děvčaty patří mezi oblíbené tituly komediálního žánru. Vznikl podle románu Mary Rodgersové z roku 1972 a jeho první filmová adaptace byla natočená již o čtyři roky později. V této komedii s českým titulem Podivný pátek hrála s Barbarou Harrisovou mladičká Jodie Fosterová. A v roce 1995 vznikla další filmová verze, tentokrát ve studiu Walta Disneye zaměřená na dětské diváky. Není divu, že se nápaditá historka, v níž si matka s dcerou vymění těla a prožijí nejbláznivější den v životě, dostala i na divadelní prkna.

 

Autor

  • Tom Kitt
  • Brian Yorkey
  • Bridget Carpenter

Režie

Překlad

Kostýmy

  • Eliška Ondráčková - Lupačová

Hudba

  • Tom Kitt

Hudební nastudování

Sbormistr

Světelná režie

  • David Kachlíř

Asistentka choreografie

  • Hana Vašáková

Zvuková režie

  • Michal Hula

Zvuková supervize

  • Jiří Topol Novotný

Produkce

  • Zdeněk Helbich

Hudební aranžmá

  • Daniel Kyzlink, Jiří Levíček, Richard Mlynář

Projekce

  • Dalibor Černák, Petr Hloušek

Katherine Blakeová, její matka

Fletcher, mladší bratr Ellie

Mike Riley, snoubenec Katherine

Babička Helene

Torrey, asistentka Katherine

Adam, spolužák Ellie

Gretchen, kamarádka Ellie

Savannah, nejpopulárnější studentka

Novinářka / Matka Savannah

Farář Bruno / Strážník Kowalski/ Seňor O´Brian

Paní Meyersová / Matka Adama

Dr. Ehrin, školní poradce

Seržant Sitzová

Pan Blumen, učitel biologie / Otec Parkera

Paní Luckenbillová, učitelka literatury / Paní času / Matka Gretchen

Spolužáci Wells, Parker, Laurel, Fotograf, Hlídač, Číšník, Dodavatel ryb, Studenti, Svatebčané

DĚSNEJ PÁTEK, ANEB SVĚTOVÁ PREMIÉRA RODINNÉHO MUZIKÁLU V BRNĚ

Iva Bryndová 30. říjen 2017 zdroj www.musical.cz

(…) První muzikálovou premiérou sezóny v MdB se stal Děsnej pátek. (…) Na jeho českém překladu se společně podíleli Zuzana Čtveráčková s Petrem Gazdíkem, podepsaným i pod úpravou muzikálu.Ten svižně a energicky se odehrávající příběh také režíroval. Úspěšně přitom zužitkoval množství svých předchozích zkušeností z žánru rodinného muzikálu (Let snů LILI, Pískání po větru, Mary Poppins) a nepřekonatelnou pomocí v práci mu jistě byl právě i výborný scénář.Příběh Děsného pátku odsýpá bez jakýchkoli kliček, kterými by se zdržovala hlavní dějová linie. V podstatě žádné jiné než hlavní linie se nekonají a muzikál nemá hluchá místa. Vedlejší postavy nemají víc prostoru, než je nutné, ať je to nastávající manžel, mladší sourozenec, prarodiče, kamarádky či kolegové. Všechny postavy i situace promyšleně slouží příběhu, jeho budování, tvorbě atmosféry. (…) Celé dvě a půl hodiny se hraje o jediném šíleném dni a velkém množství komických situací, které nabízí. (…) Příběh se točí kolem hlavních dvou hrdinek, matky a dcery, a nabízí tedy obrovský prostor zejména herečkám v těchto rolích. Prostor pěvecký, herecký i taneční, a ve všech ohledech poměrně náročný. Nejen, že hrají každá původně svoji roli, ale v průběhu představení si tyto role v souladu s příběhem vyměňují a před každou z nich tak stojí úloha o to složitější, byť jistě i zajímavější.Při premiéře se v roli EllieBlakeové představila ViktóriaMatušovová a v roli její matky KatherineIvana Vaňková a obě se svých rolí zhostily skvěle. Divákům dopřávají možnost sledovat, jak se na jedné straně mění upjatá, vždy a za všech okolností upravená pracující matka v nevyzrálou a rozevlátou puberťačku v matčině těle, a na druhé straně pak právě ta znuděná, nepříjemná, nejistá dospívající dívka ve vážnou a zodpovědnou, dospělou ženu a matku v těle puberťačky. Rozehrávají své party skutečně na výbornou, změna se projevuje nejen v řeči a chování, ale i v pohybech, držení těla, v každém pohybu v rámci choreografií i v každém výrazu. (…) Fletchera, mladšího bratraEllie, si na premiéře zahrál Josef Gazdík. Podal výborný výkon po všech stránkách, ovšem je nezbytné vyzdvihnout jeho komediální talent, který má příležitost prokázat zejména ve druhé polovině představení, kdy se na scéně potkává s Janem Brožkem, představitelem Adama, spolužáka a tajnou láskou Ellie. Jejich výstup s písní o sendvičích a ženách patří k těm nejkomičtějším a nejpraštěnějším v průběhu představení. (…)

 

DĚSNEJ PÁTEK NA VLNĚ POHÁDKOVÉHO PŘÍBĚHU A VÝBORNÝCH VÝKONŮ

Vítězslav Sladký 27. říjen 2017 zdroj www.musical-opereta.cz

(…) Režisér se soustředil zejména na vycizelování obou dvou hlavních postav, které musel opatřit poměrně značnou dávkou stylizace, chybět ovšem nemohou ani velká hudebně taneční čísla, která dělají muzikál muzikálem, a brněnský soubor je opět předvádí s nevídanou profesionalitou. (…) Scéna Emila Konečného vychází z vertikálního řešení, které umožňuje odehrávat v případě nutnosti různé situace v několika prostředích bez zdlouhavých přestaveb. Její dominantu tvoří supermoderní kuchyň, která se bleskurychle proměňuje třeba ve školní tělocvičnu nebo městský exteriér. Zcela současné kostýmy navrhla Eliška Ondráčková-Lupačová. Výtvarné řešení inscenace podporují povedené projekce Dalibora Černáka a Petra Hlouška. Celým souborem krásně hýbou temperamentní a neokoukané choreografie, které secvičila Carli Rebecca Jefferson. Pozornost věnovala i takovým detailům, jako je styl chůze hlavních protagonistek. Tradičně výborný orchestr vedl svižnými gesty dirigent Dan Kalousek. Městské divadlo Brno našlo ve své nesmírně široké herecké základně ideální představitele všech rolí. Role rebelujícího drzého spratkaEllie se autenticky zhostila ViktóriaMatušovová. Ze svého přirozeného temperamentu však mohla těžit pouze v úvodu představení, po „pohádkové proměně“ v precizní a ustaranou matku šlo spíš o zajímavý protiúkol. A Matušovová se ho zhostila herecky i pěvecky skvěle, čímž potvrdila, že je jednou z nejzajímavějších figur mladé generace brněnského souboru. O něco snadnější úkol měla Ivana Vaňková coby Katherine Blakeová, matka Ellie, v které mladický ďáblík samozřejmě pořád dříme, a tak tuším, že si polohu reinkarnovaného puberťáka nesmírně užila. Výkon obou hereček je o to úctyhodnější, že prakticky neslezou z jeviště a musí striktně dodržovat přesné načasování gagů, protože každá chyba by pohřbila temporytmus hry. (…)Jako neřízená střela naopak působil v dětské postavě Fletchera, mladšího bratra Ellie, Josef Gazdík, který se po jevišti už pohybuje naprosto suverénně. (…) Pak jsou tady spolužáci a kamarádi Ellie. Přehlídka mladých, ale již kompletně připravených muzikálových herců – Jan Brožek, Dagmar Křížová, Kristýna Daňhelová, Diana Velčická… Co jméno, to talent. A jak zazářit i v epizodní postavičce předvedla Lenka Bartolšicová v nádherné kreaci drsné tělocvikářky Meyersové. Žánrově nabízí Děsnej pátek (hudba Tom Kitt, texty Brian Yorkey, libreto BridgetCarpenter) kombinaci pohádky, bláznivé americké komedie a rodinného muzikálu. Jedná se o divácky vděčnou, vtipnou a po všech stránkách profesionální show o schopnosti podívat se na svět pohledem druhých. Pokud jednou uspěje na Broadwayi, bude brněnské prvenství o to zářivější.

 

CUKR SE SOLÍ V MUZIKÁLU DĚSNEJ PÁTEK

Luboš Mareček 22. říjen 2017 zdroj www.mestohudby.cz

Městské divadlo Brno nabídlo na velké scéně další skutečně horkou muzikálovou novinku. V sobotní premiéře tady uvedli hudební komedii Děsnej pátek. (…)Základní osou příběhu je konfrontace světa adolescentů a dospělých. Jde tady o vztah mezi matkou a dospívající dcerou, který je na počátku plný nedorozumění, přezírání a nepochopení. Po jedné z mnoha hádek si matka s dcerou kouzlem vymění na jeden den svá těla. Začíná tak kolotoč bláznivých i vážnějších situací. (…) Matka se musí vypořádat s divokými poměry studentského stáda na střední škole, její ratolest okusí, kolik rozhodnutí a zodpovědnosti sebou nese život „těch velkejch“. Takto rozehranou situaci komplikuje fakt, že matku čeká na druhý den svatba… (…) Děsnej pátek je v tuzemsku i odstupem času od knižní předlohy překvapivě aktuální. (…) Před publikem ožívá vtipná rodinná komedie, která nestraní žádnému ze zúčastněných táborů. (…) Gazdík se snaží uměřeně vyrovnávat požadavky opulentní hudební show a jakési intimně neokázalé story matky a dcery. (…) Děsnej pátek v brněnském provedení umně vystrkuje přednosti originálního díla, ke kterým patří vtipná zápletka a její variování, humorné dialogy i situace (matka tady občas mluví jako pubertální kanál, dospívající dívka je komicky způsobná) a zejména příjemně poslechová muzika Toma Kitta. Dočkáte se velkých muzikálových čísel (s nápaditou choreografií CarliRebeccyJefferson), ale i pop songů či vtipného kvinteta pohrávajícího si nápaditě s motivy blues. Toto číslo nazvané Vraťte mi mé dítě zpět, při němž se točí nejen pět hlasů ale i jejich aktérů v legračním kroužku, je jedním z hudebních vrcholů večera. (…) Před obě protagonistky je postavený herecky nesnadný úkol. Musejí komicky uhrát onu fyzickou proměnu a zároveň v této bžundě nepoztrácet i ony vážnější polohy. A to se oběma představitelkám při sobotní premiéře podařilo. Ivana Vaňková v roli proměněné matky Katherine chodí v epesní černé sukni a na jehlách, ale dává ramena vpřed, hrbí se jako dospívající dívka stydící se za rostoucí prsa nebo si zmateně pohrává za zády s rukama, to když často neví co s nimi. ViktóriaMatušovová svou mentální transpozici zvládla také výborně. Její Ellie je hybatelkou a vypravěčkou příběhu. Matušovová dokáže v zajímavé expresi uhrát šílený strach matky o vlastního malého syna, šlehačkový závěr kusu legračně a vzdorovitě shodí koulením očima a povytahováním obočí, jak to dělají dospívající slečny nejen na svatbách svých matek. Obě herečky vynikají pěveckou perfekcí a jsou přirozeným a zábavným těžištěm večera. Příjemným pěveckým překvapením byl také Josef Gazdík v roli malého Fletchera. Svoji pubertu přesvědčivě uhrál odrostlejší Jan Brožek, aniž by se schovával jen za svůj klučičí kukuč. (…) Komickou hlasovou i pohybovou vervou naopak publikum odzbrojila korpulentní tělocvikářka Lenky Bartolšicové. (…)

 

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací