Městské divadlo Brno používá novou špičkovou technologii pro světelný design

Městské divadlo Brno používá novou špičkovou technologii pro světelný design

25. 6. 2021

Hudební scéna Městského divadla Brno je výtečně navržený moderní muzikálový sál se sedadly pro 680 diváků, v němž jsou uváděny nejen soudobé muzikálové produkce, ale i velkoformátově pojaté činoherní inscenace.

Scéna byla postavena a slavnostně otevřena v roce 2004 jako technicky nejlépe vybavené divadlo v Evropě. 

S cílem udržet tyto moderní standardy mistr osvětlovačů Městského divadla Brno David Kachlíř nedávno rozšířil vybavení divadla v oblasti osvětlovací techniky o zařízení SpotMe od francouzské společnosti Robert Juliat, čímž doplnil stávající sestavu produktů stejné značky, mezi něž patří tři halogenové sledovací reflektory RJ Ginger (tzv. followspot, jehož hlavní úlohou je osvětlovat účinkující), barevná rampová svítidla Dalis 864 (která jsou určena pro svícení z úrovně podlahy) a několik světel sérií RJ 600 a 700. Zařízení RJ SpotMe dodala pražská společnost Prolight s.r.o., výhradní distributor značky Robert Juliat pro Českou republiku.

SpotMe je oceňovaný sledovací systém, který všechny potřebné informace shromažďuje v reálném čase bez nutnosti umístění zdrojů nebo kamer přímo na jevišti či na účinkujících. Využívá totiž zpětnou vazbu ze senzorů upevněných na stativu a z followspotu ke koordinaci pohybujících se světel, a to na základě pohybu followspotu a jeho obsluhy – jedná se tedy o dokonalé propojení špičkové technologie s kreativní prací osvětlovače při vytváření světelného designu. 

David Kachlíř, jenž je osvětlovačem i samotným tvůrcem světelného designu většiny představení z produkce MdB, si zvolil právě SpotMe na základě požadavku ředitele Městského divadla Brno Stanislava Moši, který si přál světlem sledovat herce i zezadu z osvětlovacích pozic v zadní části jeviště. „Na takových světelných pozicích nemůže fungovat běžná lidská obsluha kvůli velkému množství pohybujících se součástí provaziště, světel, dekorací a kulis,“ vysvětluje David Kachlíř, „proto jsme se rozhodli využít zařízení SpotMe, které mohou osvětlovači pohodlně ovládat na dálku přes konzoli.“

Nově zakoupené zařízení SpotMe se používá společně s jedním ze zmíněných sledovacích reflektorů RJ Ginger a je umístěno na balkoně Hudební scény pomocí speciální, na míru vytvořené válcové hlavy. Z této pozice už může osvětlovač ovládat každý parametr followspotu i všechno ostatní pohyblivé příslušenství kalibrované na SpotMe přímo prostřednictvím konzole MA2, jež je součástí příslušenství osvětlovacího pultu. „S konzolí MA to jde velmi snadno a rychle – jen poklepu na pohyblivé části, které chci při sledování použít, aktivuji předvolbu, aktualizuji spuštění a je to!“ popisuje Kachlíř.

Kachlíř zařízení SpotMe poprvé použil v prosinci 2020 při přípravách na neveřejné uvedení romantického muzikálu Pretty Woman (režie: Stanislav Moša), jehož česká premiéra oficiálně proběhne 11. září 2021. „U tohoto představení využíváme výrazné syté barvy, jako je například fialová, která se využívá třeba na koncertech, a ostré světlo z followspotu, jehož pohyblivá hlava sleduje hlavní postavy,“ vysvětluje Kachlíř. „Představení má rychlý spád a já u něj používám standardní systém osvětlení se 70–80 pohyblivými světly kalibrovanými na SpotMe, která mám k dispozici. Abychom zvládli rychlé změny tempa, využíváme funkci SpotMe pro sledování rychlosti v režimu Fast Standard, což je optimální nastavení pro plynulé přechody mezi normální a vyšší rychlostí.“

Kachlířův druhý světelný design vytvořený prostřednictvím SpotMe je pak oproti prvnímu zcela odlišný – tentokrát se jednalo o přípravu inscenace Jane Eyrová (režie: Petr Gazdík), jejíž neveřejné uvedení proběhlo v dubnu 2021 a oficiální česká premiéra je naplánována na 23. října 2021. „Pro tento historický muzikál jsme chtěli vytvořit tmavý temný vzhled a prostředí, které vyvolá patřičnou ponurou atmosféru. Nebyla v něm použita žádná ostrá světla ani výrazné barvy, jen jemnější rozostřená a paprsková světla,“ přibližuje Kachlíř. „Dramatičnost sólových čísel jsme posílili použitím jediného pohyblivého světla, na SpotMe jsme však měli kalibrováno asi 50 světel, která byla připravena, abychom mohli cokoliv a kdykoliv přidat přesně tak, jak budeme chtít.“

„Na dálku jsme měli i skvělou podporu od Ludwiga Lepage, produktového manažera společnosti Robert Juliat, který s námi byl z důvodu omezení cestování kvůli pandemii covidu-19 pravidelně ve spojení alespoň online. Pomocí komunikace přes FaceTime si prohlédl naše jeviště a na dálku ovládal konzoli i SpotMe přímo ze svého počítače ve Francii. Dokázal tak prostřednictvím dálkového ovládání zkontrolovat celý systém a jeho parametry, a dokonce i na dálku rozsvítil followspot. Pod jeho odborným vedením jsme se tak se systémem SpotMe seznámili a naučili se s ním pracovat.“

Teď, když už Kachlíř SpotMe suverénně ovládá, těší se, že bude v budoucnu objevovat jeho další možnosti: „Většinou nyní SpotMe používáme v jeho standardním režimu nastavení, ale brzy přijde čas, kdy ho nakalibrujeme na naše rampová svítidla Dalis 864 a začneme naplno objevovat potenciál jeho rozšířeného režimu. Svítidla Dalis se totiž již od jejich zakoupení stala základem všech našich designů, jenž používáme při každém představení. Stmívání světel je s nimi velmi plynulé a barevné předvolby vytvořené Ludwigem pro konzoli MA2 jsou mimořádně užitečné a účelné. Těšíme se, až tyto prvky začleníme do ovládání SpotMe a budeme tak moci vytvářet ještě nápaditější a propracovanější osvětlení.“

„Zařízení SpotMe nám umožnilo tvořit na úrovni, která předtím zkrátka nebyla dosažitelná. Můžeme sledovat kohokoliv, kdekoliv, kdykoliv a s jakýmkoliv příslušenstvím, které jsme zapojili, a využít tak všechny parametry, které jeho součásti nabízejí. Jsme velmi spokojeni také s úrovní a mírou podpory, které se nám dostalo a která nám pomohla urychlit a zefektivnit práci s novým zařízením. To, co nám nejdřív z počátku připadalo jako náročný neproniknutelný systém, dnes ovládáme s lehkostí. Funguje to skvěle a já jsem velmi rád, že jsme se pro tuto investici rozhodli. Naším dlouhodobým plánem je zainvestovat do dalších dvou kusů SpotMe pro naše zbývající reflektory RJ Ginger,“ uzavírá David Kachlíř.

Více podrobností o systému SpotMe naleznete zde.

Více informací o společnosti Prolight s.r.o. najdete zde.

Původní článek, ze kterého byly načerpány uvedené informace, je k dispozici zde.

 David Kachlíř (*3. duben 1971, Brno)

Mistr osvětlovačů nebo také light designer – profese, která patří v divadle bezesporu k těm nejdůležitějším při vzniku každé nové inscenace. V Městském divadle Brno je s tímto řemeslem již téměř čtvrtstoletí neodmyslitelně spojen David Kachlíř.

Narodil se v Brně, kde absolvoval Střední odbornou školu, obor elektrotechnický. Od roku 1990 je zaměstnán v MdB, kde se ještě jako jevištní technik začal zajímat o divadelní svícení. V roce 1993 se stal osvětlovačem a o tři roky později pak přijal funkci mistra osvětlovačů.

Právě on je tím světelným mágem, který už nespočetněkrát rozsvítil jeviště MdB a vytvořil tak například bojovnou atmosféru Bídníků (2009), pestrobarevný svět Mary Poppins (2010), všechny světelné triky v muzikálu DUCH (2014), úžasnou discopárty v Horečce sobotní noci (2018) a mnoho dalších světelných zázraků v desítkách muzikálových i činoherních inscenací MdB. Závěrem zmiňme, že za světelný design k muzikálu Jekyll & Hyde (2011) obsadil první místo v anketě internetového portálu i-divadlo.cz v kategorii „Jiný umělecký počin“.    

(inf)

Zpět

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->