Chodník slávy na Lidické má šest nových otisků

Chodník slávy na Lidické má šest nových otisků

28. 3. 2024

Světový den divadla jsme uctili významným slavnostním aktem výsostně spojeným s naším divadlem.

Ve středu 27. března 2024 v 16.00 hodin se Lidickou ulicí rozezněly slavnostní fanfáry, neboť dalších šest významných umělců spjatých s naším divadlem bylo uvedeno do pomyslné síně slávy, kterou již od roku 2000 reprezentuje pás barevných kachliček s otisky dlaní, jenž se vine podél budov Městského divadla Brno.

Divadelní umění je pomíjivé, propojení mezi divákem a hercem vzniká a zaniká v tentýž večer během představení. Také proto vznikla v Městském divadle Brno tradice Chodníku slávy – nejen abychom vzdali hold svým kolegům a jejich umu, ale také proto, aby si naši diváci mohli stále připomínat své oblíbené umělce.

 Vedle stávajících kachlíků tedy letos v březnu své ruce do oné slavné linie doplnili přední sólisté Městského divadla Brno: Kristýna Daňhelová, Viktória Matušovová, Lukáš Janota, Libor Matouš, Milan Němec a Daniel Rymeš.

Kristýna Daňhelová (*24. prosince 1993)

Rodačka z Uherského Hradiště se odmalička věnovala folklóru a zpěvu a navštěvovala Hudební obor na Lidové škole umění. Stala se finalistkou řady pěveckých soutěží, nakonec se našla v muzikálových melodiích, v roce 2017 absolvovala JAMU v Brně pod vedením Petra Štěpána a Miroslava Ondry a v témže roce nastoupila do angažmá muzikálového souboru Městského divadla Brno. Kritici o ní mluví jako o jednom z objevů nastupující muzikálové generace, což dokládá i užší nominace na Cenu Thálie 2022 za titulní roli v muzikálu Jane Eyrová, širší nominace na Cenu Thálie 2023 za roli Elišky v muzikálu Devět křížů a četná umístění na předních příčkách diváckých anket popularity, mimo jiné získala dvě Ceny Křídla. Jejími dalšími výraznými výkony jsou např. Kit Deluca v muzikálu Pretty Woman, Slečna Honeyová v muzikálu Matilda či Mary Cullenová v muzikálu Medicus, vidět ji můžete i v činoherním dramatu Velký Gatsby jako Daisy Buchananovou a svůj talent pro komické polohy ukáže v komedii Hra, která se zvrtla.

Viktória Matušovová (*2. února 1991)

Narodila se v Krupině na Slovensku, studovala Církevní konzervatoř v Bratislavě a populární zpěv na Pražské konzervatoři. Odmalička zpívá a hraje hned na několik hudebních nástrojů a získala též řadu ocenění v pěveckých talentových soutěžích. Od roku 2013 je členkou muzikálového souboru Městského divadla Brno, kde nastudovala mnoho význačných rolí, přičemž její výkony za ztvárnění Ellie Blakeové v muzikálu Děsnej pátek a Susan Lawrencové v muzikálu BIG jí v letech 2017 a 2018 přinesly dvě širší nominace na Cenu Thálie. V současné době ji můžete vidět mimo jiné jako Alenu v muzikálu Noc na Karlštejně, Kit Delucu v muzikálu Pretty Woman, Lisu v muzikálu Mamma Mia!, Slečnu Rottenmeierovou v muzikálu Heidi a hned několik postav vystřídá v muzikálu První rande. Nejnověji se na ni můžete těšit v roli Satana v připravovaném vizualizovaném oratoriu BASTARD a v následujících dnech vystoupí také jako jedna ze sólistek na velikonočním koncertu, kde i v jejím podání zazní Rocková mše.

Lukáš Janota (*4. října 1983)

Narodil se ve Zlíně a s herectvím se poprvé setkal už jako školák v dětských rolích ve filmu i v televizi. Vystudoval hru na klarinet a saxofon na Hudební konzervatoři v Kroměříži a po maturitě odešel do Brna na Janáčkovu akademii múzických umění, kde absolvoval obor muzikálové herectví. Následně v roce 2009 nastoupil do angažmá muzikálového souboru Městského divadla Brno, jehož nepostradatelnou součástí je dodnes. Na svém kontě má z posledních dvou let dvě širší nominace na Cenu Thálie, a to za roli starostlivého Dana v muzikálu NE/NORMÁLNÍ a obchodního cestujícího Edwarda Blooma v muzikálu Velká ryba (Big Fish). Vedle herectví se věnuje i komponování hudby a zvukové produkci, přímo pro Městské divadlo Brno složil hudbu např. k inscenacím Eliška/Rejčka nebo Velký Gatsby, kde také ztvárňuje titulní postavu. Jeho aktuální repertoár dále tvoří například Pan Wormwood v muzikálu Matilda, Muž v bílém v komedii Světáci či Larry Murphy v čerstvém muzikálovém hitu Drahý Evane Hansene.

Libor Matouš (*25. ledna 1995)

Brněnský rodák prvních sedmnáct let života zasvětil různým druhům sportu, při studiu na Gymnáziu Vídeňská však mimo jiné hrál na kytaru a zpíval ve školní kapele, vystupování před lidmi ho zcela pohltilo a o jeho dalším směřování tak bylo rozhodnuto. Absolvoval Ateliér muzikálového herectví na brněnské JAMU pod vedením Stanislava Slováka, jeden semestr strávil na bratislavské VŠMU a po dokončení studií v roce 2018 tzv. na volné noze sbíral zkušenosti na divadelních scénách v Česku i na Slovensku, aby nakonec v roce 2019 zakotvil v muzikálovém souboru Městského divadla Brno, kde se hned od počátku svého angažmá stal jednou z výrazných tváří nejmladší herecké generace. Uvedl se coby Pepper v muzikálu Mamma Mia!, dále přišel např. Luka v muzikálu Devět křížů a brzy nato i Rob Jeremy Cole v muzikálu Medicus, za jehož ztvárnění se ocitl v užší nominaci na Cenu Thálie 2023. Znají ho i diváci televizních seriálů a diváci divadelní ho v průběhu posledních dvou let vyznamenali Cenou Křídla pro nejoblíbenějšího herce.

Milan Němec (*17. října 1974)

Pochází z Jihlavy, po studiu herectví na brněnské konzervatoři absolvoval v roce 1998 obor muzikálové herectví na Divadelní fakultě JAMU a poté nastoupil do angažmá Východočeského divadla Pardubice, kde strávil deset sezón. V roce 2007 přešel z Pardubic do Městského divadla Brno, v němž odehrál celou řadu činoherních i muzikálových rolí. Po krátké přestávce, již v letech 2015–2018 strávil znovu v Pardubicích, je od sezóny 2019/2020 opět stálým členem souboru činohry Městského divadla Brno, jež v něm má všestranného umělce. To potvrzují i dvě obdržené nominace na Cenu Thálie – širší za roli Dr. Fredericka Frankensteina v muzikálu Mladý Frankenstein a užší za ztvárnění Ředitelky Trunchbullové v muzikálu Matilda. Do povědomí širší veřejnosti se dostal i díky seriálům České televize a divadelní publikum ho může nyní vidět mimo jiné jako Rychtáře Heřmana v muzikálu Devět křížů, Meyera Wolfshiema v inscenaci Velký Gatsby a nově se představí i jako režisér Kryštof v bláznivé komedii Hra, která se zvrtla.

Daniel Rymeš (*8. října 1990)

Narodil se v Brně, kde studoval osmileté gymnázium v Řečkovicích, poté absolvoval obor muzikálové herectví na Janáčkově akademii múzických umění a na akademické půdě JAMU zůstal i po ukončení školy jako pedagog intonace, sluchové analýzy a zpěvu. I ve svém volném čase se věnuje zpěvu, hlasovým technikám a beatboxu, jeho největší zálibou je hudební kompozice a aranžmá, především v oblasti vokální hudby, které se věnuje již mnoho let. Členem zpěvoherního souboru Městského divadla Brno je od roku 2015 a za ztvárnění titulní role v životopisném muzikálu Chaplin získal užší nominaci na Cenu Thálie 2017. Na jeho současném repertoáru je třeba Aaron v muzikálu První rande, Will Bloom v muzikálu Velká ryba (Big Fish), drsňák Connor Murphy v muzikálu Drahý Evane Hansene, Sir Robin v muzikálu Monty Python’s Spamalot nebo oddaný důvěrník Horacio v Shakespearově dramatu Hamlet aneb Hádala se duše s tělem a již za pár dní si jeho pěvecký talent diváci vychutnají na velikonočním koncertu při Rockové mši.

 

Historie Chodníku slávy

Poprvé se chodník Lidické ulice zpestřil v roce 2000, kdy do něj vtiskly své dlaně herečky Alena Antalová, Petra Jungmanová a Markéta Sedláčková a doyenové souboru Zdena Herfortová, Karel Janský, Zdeněk Junák, Ladislav Kolář a Jiří Tomek. V květnu 2001 je následovali Miroslava Kolářová, Martin Havelka a Pavel Kunert, v březnu 2003 pak skladatelé Zdenek Merta a Petr Ulrych a v dubnu 2004 herci Petr Gazdík, Jiří Horký, Igor Ondříček a Dušan Vitázek.

V únoru 2006 zorganizovali zaměstnanci divadla otisk dlaní na dlaždici slavného chodníku pro svého ředitele a režiséra Stanislava Mošu coby dárek k jeho 50. narozeninám.

V květnu roku 2008 přibyli herci Radka Coufalová, Jan Apolenář a Erik Pardus, hudební skladatelé Vladimír Franz a Petr Kofroň a fotograf Jef Kratochvil, v jehož hlavě se vlastně myšlenka Chodníku slávy zrodila.

K této řadě významných osobností, které přinesly prestižní ocenění nejen divadlu na Lidické, ale i městu Brnu, se v roce 2013 připojila také režisérka Hana Burešová, kostýmní výtvarnice Andrea Kučerová, herci Hana Holišová s Petrem Štěpánem a scénografové Petr Hloušek s Jaroslavem Milfajtem.

Hned o rok později své dlaně do betonu otiskli herci Svetlana Janotová, Ivana Vaňková a Boleslav Polívka a také herec a kritik Jiří Dušek. Rok 2014 byl však oproti předchozím neobvyklý. Doposud se totiž do kachlíků zvěčňovaly osobnosti žijící, které do betonu otiskly své dlaně. V tomto roce byl však vzdán hold také kolegům, jejichž stopy rukou jsme za jejich života bohužel otisknout nestihli. Zavzpomínali jsme tehdy na hudebníka a dirigenta Igora Vavrdu a na herce Jaroslava Dufka a Ladislava Lakomého, kteří nastudovali a zahráli si svoji poslední inscenaci právě na Činoherní scéně MdB. Do betonu byly tenkrát otisknuty jejich divadelní boty.

V květnu 2017 řady svých kolegů v této výjimečné síni slávy doplnili herci Lucie Bergerová, Andrea Zelová, Viktor Skála, Aleš Slanina a Stanislav Slovák.

A konečně v sobotu 27. června 2020 jsme na Divadelní dvoraně oslavili 75. výročí od založení divadla, přičemž součástí bohatého celodenního programu byl kromě jiného i slavnostní akt otisku dlaní herců Michala Isteníka a Jana Mazáka, hudebníka a dirigenta Karla Cóna, scénografa Emila Konečného a dramaturga Jiřího Záviše.

Zpět

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->