Anna Karenina

Anna Karenina

  • Žánr Činohra
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra23. únor 2019
  • Délka představení3:20 hod.
  • Počet repríz23
  • Cena 450 - 480 Kč

příběh o hledání lásky

„Všechny šťastné rodiny jsou si podobné, každá nešťastná rodina je nešťastná po svém.“ Výmluvný postřeh giganta ruského románu otevírá jednu z nejslavnějších psychologických sond vnímavé ženské duše a jeden z nejpůsobivějších obrazů ženství v dějinách literatury. Tolstoj, inspirován skutečnou událostí – sebevraždou Anny S. Zykové, mladé nevěrné družky jeho souseda, statkáře Bibikova – vytvořil příběh o skandálním poklesku „dobře provdané“ krásky, která je postavena před fatální, a přitom svobodnou volbu mezi dosavadním životem v nelásce konvenčního manželství a přirozeným právem na štěstí. Citové vzplanutí choti vysokého státního úředníka Karenina k důstojníkovi Alexeji Vronskému je pro Annu o to tragičtější, že na rozdíl od dobových mravokárců nechce, ba nedovede být neupřímná – nejen k sobě, ale i ke svým blízkým: cizoložným poměrem ani jeho následky se netají, opouští manžela i syna Sergeje a dostává se tak do konfliktu s prostředím, v němž vyrostla a žila. Milostný příběh ženy z aristokratických kruhů se odvíjí na historickém pozadí společenského života s jeho pokryteckou morálkou.

Anna Karenina je vedle Tolstého Vojny a míru navíc ojedinělým pokusem v historii románu postihnout totalitu bytí a vědomí; sama tato tendence se stává nositelem smyslu o věčném naplňování a věčné nenaplněnosti života, jenž nelze spoutat schématy myšlení. Naše dramatizace se stane pokusem o vystižení esence a náboje celého příběhu: nadčasové touhy po velké, absolutní a jediné životní lásce.

Autor

  • Lev Nikolajevič Tolstoj

Režie

Kostýmy

  • Eliška Lupačová Ondráčková

Dramaturg

Choreografie

Projekce

  • Petr Hloušek

Úprava

  • Petr Gazdík

Světelný design

  • David Kachlíř

Výběr hudby

  • Petr Gazdík

Pohybová spolupráce

  • Aneta Majerová

Umělecký záznam a střih představení

  • Dalibor Černák

Dramatizace s použitím překladu Taťjany Haškové

  • Jiří Záviš

Karenin

Vronskij

Levin

Hraběnka Vronská

Hraběnka Lýdie Ivanovna

Kněžna Ščerbacká

Kněžna Betsy Tverská

Hraběnka Nordstonová

Nikolaj Levin

Jegoruška Korsunskij

Holobrádek

Petrickij

Baronka Chilletonová

Doktor, Přednosta stanice

Kněz, Diplomat

Kněžna Mjagká, Thérése

Hraběnka Merkalová

Tuškevič

Správce, Kuzma

Agafja

Korněj (majordomus u Kareninů), Průvodčí

Anuška

Ignatij

Serjoža - dítě

Gríša - dítě

Táňa - dítě

Aljoša - dítě

Vasja - dítě

Lily - dítě

Moskvané, Petrohraďané, služebnictvo, nádražní personál, důstojníci, tanečnice z francouzského divadla, cikánští muzikanti

ANNA KARENINA V MĚSTSKÉM DIVADLE BRNO JE DIVADELNÍ UDÁLOSTÍ

Jaroslav Štěpaník 26. únor 2019 zdroj www.novinky.cz

Na Činoherní scéně Městského divadla Brno se ve dnech 23. a 24. února odehrála premiérová představení Anny Kareniny. Velká dramatická freska podle slavného románového díla L. N. Tolstého vtáhla do děje a nadchla. (…) Autorem dramatizace je dramaturg Jiří Záviš. (…) Do konečné podoby text upravil a současně vybral hudbu režisér Petr Gazdík. (…) Za úspěchem inscenace stojí podstatnou měrou spolupráce těch dvou. Vycházeli ze společné snahy zachovat historické danosti, nevytvářet žádnou aktualizační verzi. Stavěli na Tolstém, myšlenkách a úvahách vložených do úst jeho postavám. Současně tak vyšli vstříc diváckému „hladu“ po „velkém divadelním kusu“, dramatu „v historických kulisách“, se vším všudy, přitom se sdělením nadčasovým, tedy vždy současným i moderním. Výsledkem spolupráce celého tvůrčího týmu a hereckého ansámblu je představení bez nadsázky velkolepé, kompaktní, ve všech složkách vyrovnané, působivé. V Gazdíkově režijním pojetí scéna za scénou plynou v přirozeném toku, předchozí nenásilně přecházejí v následující pouze emotivitu posilujícím hudebním podkresem či krátkým, nejčastěji klavírním intermezzem. (…) Na úspěchu inscenace se výrazně podílí scéna Emila Konečného s projekcemi Petra Hlouška a světelným designem Davida Kachlíře, a ovšem nádherné kostýmy Elišky Lupačové Ondráčkové. (…) Ve velké roli ve všech jejích podobách a proměnách zářila Ivana Vaňková. Svou Annu Kareninu uchopila bravurně, s vnitřním porozuměním. Janu Mazákovi role manžela, blízkého jí jak voda ohni, výtečně sedla. Vronského ztvárnil Jiří Mach. Skvělý Michal Isteník vícekrát nabudil spontánní ohlas a smích diváků. Přesvědčivý byl Milan Němec jako Levin. Petra Šimberová svou Kitty provedla od naivně zamilované dívenky v ženu, která ví, co chce. (…)

 

ANNA KARENINA V MĚSTSKÉM DIVADLE BRNO (…)

Peter Stoličný 26. únor 2019 zdroj www.eurozpravy.cz

Poslední premiérou v brněnském Městském divadle bylo v únoru drama podle románu L. V. Tolstého Anna Karenina. (…) Dramaturg Jiří Záviš přečetl Tolstého s pochopením všech nuancí hlubokého a komplikovaného pletence vztahů. Jemu se povedlo dramaturgicky zvládnout celý ten monumentální příběh. (…) Hlavní je citlivý přístup, který umožnil realizovat dílo ruského velikána do jevištní podoby. A jistě k tomu svým nemalým dílem přispěl i režisér Petr Gazdík, který u tohoto titulu znovu ukázal, že je nejenom výborný herec i zpěvák, ale také přemýšlivý režisér nelehkých titulů, který dokáže celý tým navodit na tu správnou emocionální vlnu, ze které může vzejít dobrá inscenace. (…) Scéna je dílem Emila Konečného a sugestivní projekci připravil Petr Hloušek. Inscenace je plná krásných dobových kostýmů (Eliška Lupačová Ondráčková). Světelný design sestavil David Kachlíř. (…) Role Anny Kareniny je klíčová. Herečka musí pochopit celou její hloubku a hlavně proměnu. (…) Těžká situace, těžká role. Ta se nedá hrát. Ta se na ty dvě hodiny na „deskách“ musí žít. A to Ivana Vaňková dokázala. (…) Totéž platí i pro roli Karenina, kterého hrál Jan Mazák. (…) Tam se mísí emocionální záchvěvy. Panovačnost, která přísluší jeho postavení, s pochopením a lidským přístupem k manželce Anně. (…) A přece ve střetu zájmů se nutně řítíme do neštěstí. Takový je i osud fešáka a bonvivána, carského důstojníka, jakým je kníže Vronskij Jiřího Macha. (…) Anna Karenina je výborná, vysoce profesionální inscenace po všech stránkách. (…)

 

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací