Nebezpečné vztahy

Nebezpečné vztahy

  • Žánr Činohra
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra6. duben 2019
  • Délka představení2:50 hod.
  • Počet repríz26
  • Cena 360 - 380 Kč

drama milostných intrik

„Rozkoš je jediná věc, co svádí obě pohlaví dohromady, a přesto sama nestačí založit nějaký vztah.“

Bývalé milence – markýzu de Merteuil a vikomta de Valmont – svede opět dohromady touha po pomstě. Markýza chce potrestat svého zrádného milence, hraběte de Gercourt za to, že se hodlá oženit s mladičkou a ctnostnou Cecilií de Volanges, a zamýšlí využít Valmonta v roli svůdce. Valmont se chce zase pomstít Ceciliině matce za to, že varovala paní de Tourvel, kterou touží svést, před jeho prostopášností. Přijme tedy roli milostného školitele mladičké Cecilie, ačkoliv mu to velmi komplikuje jeho vlastní plány s novou láskou. Má však podmínku – pokud s paní de Tourvelovou uspěje a doloží to písemným důkazem, bude mu odměnou společně strávená noc s markýzou. Oba bezohlední manipulátoři lidských citů tak roztáčejí kolotoč různorodých intrik a hrají si s city ostatních – postupně se však ukazuje, že jejich vlastní srdce jsou křehčí, než si mysleli...

Proslulý román v dopisech francouzského spisovatele Choderlose de Laclose z roku 1782 se dočkal nesčetných divadelních i filmových adaptací. Za nejzdařilejší je však obecně pokládána ta, kterou pořídil roku 1985 pro londýnské Národní divadlo anglický dramatik Christopher Hampton. Ten v Nebezpečných vztazích nalezl veškeré emoce, které od nepaměti hýbou lidstvem – lásku, žárlivost, ponížení, vášeň – a vydestiloval je do brilantních, divadelně mimořádně účinných situací. Nyní toto mimořádné drama vstupuje i na naše divadelní prkna.

Autor

  • Christopher Hampton

Režie

  • Mikoláš Tyc

Asistent režie

Překlad

  • Ladislav Smoček
  • Vladimíra Smočková

Kostýmy

  • Aneta Grňáková

Dramaturg

Scéna

  • Andrej Ďurík

Inscenační úprava

  • Mikoláš Tyc a Jan Šotkovský

Pohybová spolupráce

  • Adéla Stodolová

Šermy

  • Josef Jurásek

Světelný design

  • Martin Seidl

Umělecký záznam a střih představení

  • Dalibor Černák

Markýza de Merteuil

Paní de Volanges

Paní de Rosemonde

Prezidentová de Tourvel

Vikomt de Valmont

Rytíř Danceny

Cecílie de Volanges

Azolan, Valmontův sluha

Majordomus

NEBEZPEČNÉ VZTAHY JAKO DIVADLO CITŮ

Luboš Mareček 25. červenec 2019 zdroj Lidové noviny

Ke slavnému příběhu svůdce Valmonta se vrátili na Činoherní scéně Městského divadla Brno. Slavné drama milostných intrik nastudoval režisér Mikoláš Tyc. (…) Režie se naštěstí neuhnula k jednostrannému pohledu, k laciným kudrlinkám ani moralistnímu výkladu. Režisér připravil historizující podívanou, v níž pomalu demaskuje celou tuto společnost, ukazuje a obtahuje emoce aktérů. Celé je to vlastně jedno velké divadlo emocí, citů, vášní i kalkulů nejrůznějšího druhu. Hrdinové této inscenace se divákům ponejvíce zpřítomňují přes svůj jazyk a mluvu, dialogy nechávají jasně nahlížet do taktik a myšlení všech přítomných, ale zejména dvou hlavních intrikánů. (…) Pro diváky bude možná překvapující obsazení hlavní role Valmonta Michalem Isteníkem. Tělnatější menší herec přece jen není oním fyzickým prototypem slavného svůdce. (…) Isteník sází na jakýsi svatouškovský projev dobráka, svoji figuru staví ve dvou plánech. Před zraky manipulovaných je oním svatouškem, za jejich zády se rychle mění v cynického posunkujícího kašpara. Isteník roli zvládl. (…) Zajímavou kreaci jako markýza de Merteuil vytvořila Radka Coufalová, je oním ústředním nervem večera. Coufalová předvádí podlou radost z manipulace s jinými, na přesvědčivosti jí dodává jakýsi lehký distanc od hrdinky, jež si tak ráda pohrává s okolím. Za velké překvapení inscenace lze však označit Cecílii Kateřiny Marie Fialové, která bravurně a bez pitvoření předvádí naivní slečinku, která je ve finále radostně zpustlá. Zdařilý protipól jí tvoří Marek Hurák jako rytíř Danceny v legračně mladicky zapáleném pojetí, které však není herecky přepálené. (…)

 

Nebezpečné vztahy jsou trochu vážnou komedií

(tr) 11. duben 2019 zdroj www.brnozurnal.cz

… Z jeviště se téměř po celou dobu nevytratí Radka Coufalová a Michal Isteník v již uvedených postavách markýzy a dvorního svůdníka vikomta de Valmonta. Oni roztáčejí bezohlednou partii pomsty vůči Gercourtovi, jenž markýzu opouští, protože si chce vzít její patnáctiletou sestřenici Cecílii vychovanou v klášteře. Isteníka, jenž dívenku nakonec svede, nevidí režisér Tyc jako typického představitele Valmonta (ve filmech ho ztělesňovali urostlejší muži), nicméně na intrikána a svůdce se hodí, dodává režisér. Komediální schopnosti prokazuje Isteník v MdB již léta, nedávno se úspěšně představil v inscenaci České televize Most, je též členem Buranteatru. Valmont rozhodně dobře padne i jeho postavě, precizně zvládá dlouhé texty, atraktivní milostné scény i lišáci proměny, když se v rámci další pomsty vemlouvá (jiné) ženě.

Radka Coufalová má stejnou „kládu“ textu jako její bývalý milenec Valmont, jejich peprné dialogy zabírají nejvíce času, na nich však inscenace stojí. Herečka vládne výrazně zbarveným hlasem, výrazná je také její mimika a především pohyb. Intrikánskou markýzu hraje s noblesou, důraz klade na momenty, kdy někomu něco zcela přesvědčivě nalhává. Oba herci jsou nositeli Thálie, patří k rodinnému stříbru MdB. Uznání ovšem zaslouží i další, především Barbora Goldmannová v roli ctnostné Prezidentové de Tourvel, která dlouho odolává, až nakonec podléhá svůdci. K roztomilosti Cecílie v podání Kateřiny Marie Fialové přispívá omlazující účes a její pohybové  výkony při postelové scéně. …

NEBEZPEČNÉ VZTAHY V BRNĚ (…)

Peter Stoličný 11. duben 2019 zdroj www.eurozpravy.cz

(…) Autor vypráví příběh dvou libertinských šlechticů – Vikomta de Valmonta a Markýzy de Merteuil – jejichž zálibou je zahrávání si s city ostatních blízkých lidí. Svádějí a následně bez výčitek odvrhují své nevinné oběti. Dostávají se však nakonec do pastí svých vlastních her. (…) Téma je známé, zápletka také a stejně příběh do hlediště láká další a další diváky. (…) Vikomt Michala Isteníka a Markýza Radky Coufalové, to jsou vynikající herecké kreace, propracované do všech detailů. (…) Nelze se ještě nezmínit o křehké Cecílii Kateřiny Marie Fialové, která rozehrála své naivní mládí s takovou křehkou i bezhlavou energií, až musela chytit za srdce každého diváka. A pak krásná role nešťastné Paní Tourvel Barbory Goldmannové. Její boj odolat zamilování do Valmonta byl plný různých registrů cudnosti i vášně, plný jemných detailů. Příkladné herectví. (…) Po režijní i herecké stránce je tato inscenace učebnicí moderního herectví. (…) Městské divadlo v Brně má na to udělat z titulu další diváckou stálici.

 

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací