Čarodějky ze Salemu

Čarodějky ze Salemu

  • Žánr Činohra
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra10. únor 2018
  • Délka představení2:40 hod.
  • Počet repríz25
  • Cena 340 - 360 Kč

historické drama

Na začátku příběhu stála obyčejná žárlivost odvržené mladé dívky, která se pokusila svést ženatého muže. Na jejím konci přibývá šibenic pro nevinné a teror maskovaný tváří legálního soudu se šíří dál a dál…

Historické drama Arthura Millera, jednoho z největších dramatiků 20. století, se zakládá na skutečných historických událostech. „Čarodějnický“ soudní proces, k němuž došlo v massachusettském Salemu v roce 1692, je jednou z nejtemnějších kapitol amerických dějin. Příběh o tom, jak se z nejprve nevinného nočního dobrodružství mladých dívek postupně stává krutý a nesmyslný hon na čarodějnice, psal Miller jako analogii mccarthismu v Americe 50. let. Hra však i dnes ukazuje svou nadčasovou sílu, neboť davová hysterie, potřeba prosazovat totalitně jedinou „svatou pravdu“ za každou cenu i touha vyřídit si účty s bližním pod zástěrkou boje za spravedlnost bohužel existují ve všech dějinných obdobích i zřízeních.

Millerovo drama je dnes považováno za střed amerického dramatického kánonu a za pětašedesát let od svého vzniku nikdy neopustilo světová jeviště. Roli hrdého Johna Proctora, farmáře, který se neohroženě postaví soudní zvůli, si vyzkoušeli herci jako Daniel Day-Lewis či Liam Neeson. Uvedením Čarodějek ze Salemu vstoupí na jeviště Městského divadla Brno velký, strhující dramatický příběh, pro jehož podání je náš soubor znamenitě připraven.

Autor

  • Arthur Miller

Režie

  • Mikoláš Tyc

Překlad

  • Kateřina Hilská

Inscenační úprava

  • Mikoláš Tyc a Jan Šotkovský

Scéna

  • Andrej Ďurík

Kostýmy

  • Aneta Grňáková

Pohybová spolupráce

  • Adéla Stodolová

Světelný design

  • David Kachlíř

Jazyková spolupráce

  • Eva Spoustová

Dramaturg

Asistent režie

John Proctor

Elizabeth Proctorová

Místoguvernér Danforth

Abigail Williamsová

Ctihodný kněz John Hale

Mary Warrenová

Ctihodný kněz Parris

Giles Corey

Anna Putnamová

Thomas Putnam

Rebecca Nurseová

Soudce Hathorne

Betty Parrisová

Zuzana Walcottová

Mercy Lewisová

Ezekiel Cheever

Biřic Herrick

Biřic Hopkins

DRAMA ZE SALEMU MRAZÍ PŘÍBĚHEM I VÝKONY

Lenka Kolegarová 27. únor 2018 zdroj Brněnský deník

(…) Kam až člověka může dohnat strach a vystupňovaný psychický teror okolí, přibližuje nejnovější činoherní premiéra Městského divadla Brno. Hru Arthura Millera Čarodějky ze Salemu napsanou podle skutečných událostí nastudoval režisér Mikoláš Tyc. Jeho moderní pojetí historického příběhu těží ze silného textu a hlavně nezvykle působivých hereckých výkonů. (…) V Millerově hře mladá dívka Abigail Williamsová, odvržená milenka zemitého farmáře Johna Proctora, ze žárlivosti obviní jeho ženu Elizabeth a další z čarodějnictví. Z rozpoutaného obřího pekla nakonec vzejdou dvě desítky mrtvých. Režisér Mikoláš Tyc cíleně upozadil historický kontext příběhu a akcentoval nadčasově platná poselství. Coby hlavní téma příběhu „vypíchli“ tvůrci strach v nejrůznějších podobách a také motiv „nemocné“ společnosti, jíž pouhé semínko strachu dovede celou rozvrátit zevnitř. (…) Petr Štěpán coby John Proctor se robustním chlapským zevnějškem výborně typově hodí pro postavu pracovitého farmáře, který po zbytek života těžce pyká za svůj jediný prohřešek: nevěru. Na rozdíl od jiných dokáže přijmout zodpovědnost a postavit se fanatickému soudnímu běsnění. (…) Prototyp oddané, věrné a milující manželky Elizabeth, která útrpně snáší svůj úděl, skvěle ztvárnila Lenka Janíková. Manželský dialog před vynesením rozsudku patří k vrcholům inscenace. Složitou postavu Abigail Williamsové, ďábelské svůdnice, zhrzené milenky, lhářky a pomstychtivé bestie, skvěle zvládla nedávná posila souboru Barbora Goldmannová. Zfanatizovaného všemocného soudce, místoguvernéra Danfortha, který jde bez mrknutí oka doslova přes mrtvoly, si s gustem užil Jan Mazák. (…)

 

FANATISMUS A TMÁŘSTVÍ VLÁDNOU V BRNĚ

Jiří P. Kříž 15. únor 2018 zdroj Právo

(…) V Čarodějkách se události – útoky, obvinění, věznění a popravy – dají do pohybu skoro nenápadně jako volání po obnovení bázně boží a vymýcení svodů ďábla. Všechno se ale vymkne normě a lavinu už nedokážou zastavit ani ti, kteří ji uvolnili a rádi by věci veřejné raději vrátili do původního stavu. To je důvod, proč přiznání farmáře Johna Proctora o spolcích s temnými mocnostmi s úlevou a s díkem bohu přijme i kněz Parris. Čarodějky ze Salemu není dnes třeba hrát v historických kulisách a kostýmech. Andrej Ďurík s Anetou Grňákovou vystihli režisérův záměr přenést téma nad věky. Dobře se v nich vyjímají herecké výkony Petra Štěpána, Lenky Janíkové, Jana Mazáka, Michala Isteníka a zejména Barbory Goldmannové jako původkyně zla Abigail. Také hudba Jiřího Hájka vystihuje temnou podstatu lpění na dogmatech, povýšení lži na mocenský princip a intrik proti spoluobčanům s cílem zbohatnout. (…)

 

HRŮZNÉ DRAMA V MĚSTSKÉM DIVADLE V BRNĚ

Peter Stoličný 12. únor 2018 zdroj www.i-divadlo.cz

(…) Čarodějky byly vedeny s důrazem na herecký projev. Žádné speciální finesy, které by prosazovaly nápaditost (někdy samoúčelnost) režie. Vše poctivě slouží Millerovu textu a vyzrálému dynamickému herectví. Ten přesah je na jevišti takový, že k němu opravdu není třeba víc přidávat. Hlavní roli má zde John Proctor, poctivý chlap, kterého jediný přešlap je nevěra, za kterou pak musí těžce pykat. Robustní postava Petra Štěpána se stejně chlapským konáním přenáší na jeviště až antické utrpení, ze kterého není východisko. Stejně vnitřně utrápenou ženu hraje Lenka Janíková jako Proctorova manželka. Složitou postavu Abigail Williamsové, zhrzené milenky Johna Proctora, fanatičky a lhářky, ztvárňuje Barbora Goldmannová. A zvlášť zaujme svou nevinností a vnitřní rozkolísaností Eliška Skálová jako Mary Warrenová. Výraznou postavou sedláka je Zdeněk Junák jako Giles Corey. Viktor Skála a Michal Isteník (kněz Parris a kněz Halle), každý v jiné poloze, rozkrývají slabošství, které nemá odvahu postavit se realitě. Až mrazivou roli zahrál Jan Mazák jako všemocný Místoguvernér Danforth. V jeho jednání byla poloha rozvážného člověka i fanatického soudce. A jeho argument, že přece nemůže osvobodit od oprátky desítky souzených nevinných, když už za stejný přečin čarodějnictví visí jiní, tak to byl argument, který Arthur Miller pekelně vymyslel a Jan Mazák jej věrohodně interpretoval. (…)

 

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací