Velký Gatsby

Velký Gatsby

  • Žánr Činohra
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra4. listopad 2023
  • Délka představení2:30 hod.
  • Počet repríz23
  • Cena 540 - 580 Kč

dramatizace slavného románu jazzového věku, česká premiéra

Svůj nejznámější román Velký Gatsby (The Great Gatsby) napsal představitel tzv. ztracené generace v roce 1925. Již tedy bezmála sto let opulentní večírky záhadného pana Gatsbyho uchvacují generace nových čtenářů, ale také filmových a divadelních diváků. Americký spisovatel a scenárista, autor jazzového věku Francis Scott Fitzgerald (1896–1940) je považován za jednoho z nejlepších amerických romanopisců 20. století. Syn irských přistěhovalců se v roce 1918 zamiloval do jižanské krásky a dcery soudce Zeldy Sayrové, která si ho ale odmítala vzít, dokud nebude finančně zajištěn. Po marných pokusech najít práci v reklamních agenturách či novinách se Fitzgerald zavřel doma a během několika měsíců napsal román Na prahu ráje (This Side of Paradise) – autobiografický popis svých princetonských let. Kniha vyšla v březnu 1920 a krátce po svém vydání se stala kulturní senzací. A tak se Francis mohl v dubnu 1920 se Zeldou oženit a usadili se v New Yorku. Město a jeho obyvatelé se mu tak stali inspirací pro další tvorbu (Krásní a prokletí, Něžná je noc, Poslední magnát, Povídky jazzového věku etc.)

V románu Velký Gatsby popisuje obyvatele Long Islandu dvacátých let i s jejich bohémským způsobem života. Z pohledu středostavovského mladíka Nicka Carrawaye předvádí povrchnost mladé generace zbohatlíků, kouzlo peněz a omamný pocit bohatství. O panu Gatsbym nikdo neví téměř nic a o tom, jak přišel k majetku, se šíří fantastické zvěsti. Postupně se vysvětluje, proč je Gatsby na ostrově a co je vůbec zač, a začíná se odhalovat příběh plný vášně, lásky i zklamání a vše směřuje k tragickému konci. „Vždycky, když dostaneš chuť někoho kritizovat, vzpomeň si, že všichni lidé na tomhle světě neměli takové výhody jako ty.“ Věta, kterou začíná román i jevištní adaptace, ukazuje směr, jakým se Nick Carraway vydává do světa, v němž i přesto, že peníze jsou „až na prvním místě“, vítězí nakonec láska.

Dramatizace Simona Levyho byla poprvé uvedena v americké Minnesotě v roce 2006 a jde o první adaptaci, na kterou Fitzgeraldova pozůstalostní agentura poskytla výhradní práva a byla následně uváděna po celé Americe i po celém světě. My ji nyní uvádíme v české premiéře v režii Petra Gazdíka.

Upozornění: V představení se používají tabákové výrobky.

Ve veřejných prostorách Městského divadla Brno se samozřejmě nekouří. V případě užití tabákových výrobků na jevišti v rámci předepsané herecké akce jde o umělecké dílo, které požívá ochranu nedotknutelnosti ve smyslu autorského zákona. Cigareta je tak považována za rekvizitu. Používání cigaret, a to i elektronických, v již zrealizovaných představeních je považováno za umělecký efekt, který zatím nelze jinak nahradit. Nejedná se o kouření cigaret či dalších tabákových výrobků, ale o umělecké ztvárnění této činnosti.

Autor

  • Francis Scott Fitzgerald

Dramatizace

  • Simon Levy

Režie

Úprava textu

  • Jiří Záviš

Překlad

Scéna

Scénické projekce

  • Petr Hloušek

Choreografie

Světelná režie

  • David Kachlíř

Plakát

  • Petr Hloušek, Tino Kratochvil

Umělecký záznam a střih představení

  • Dalibor Černák

Dramaturg

Dramaturgická spolupráce

  • Klára Latzková

Asistent režie

Produkce

  • Zdeněk Helbich

Hudební aranžmá, hudební režie

  • Daniel Kyzlink

Jay Gatsby

Nick Carraway

Daisy Buchananová

Jordan Bakerová

Tom Buchanan

George Wilson

Myrtle Wilsonová

Lucille McKeeová

Chester McKee

Meyer Wolfshiem

Paní Michaelisová

Policista

Henry Gatz

Gatsby na jevišti si románu váží. Ale co diváci?

Jana Soukupová 10. listopad 2023 zdroj MF Dnes

Velký Gatsby, patrně nejznámější román amerického spisovatele Francise Scotta Fitzgeralda, se od doby svého vzniku v roce 1925 dočkal četných filmových i divadelních přepisů. Městské divadlo Brno (MdB) sáhlo po adaptaci amerického scenáristy Simona Levyho z roku 2006 a v režii Petra Gazdíka ji zařadilo do své činoherní nabídky.

Což je počin chvályhodný, byť v prostředí MdB jde tak trošku o prorážení zdi hlavou. Poselství románu o nejednoznačné postavě ctižádostivého dealera alkoholu Gatsbyho v časech americké prohibice, který své „ctné“ okolí morálně převyšuje minimálně skutečným citem k rozhýčkané paničce Daisy, je významově tak jemné a zašifrované do neprvoplánových charakterů jednajících postav, že se lze obávat menšího zájmu zdejšího diváctva. Přitom autor dramatizace, režisér i představitel titulní role Lukáš Janota odvedli na přenosu této jinak výsostně literární látky skutečné maximum. A spolu s víceméně odpovídajícími představiteli dalších rolí neubrali z poselství románu nic zásadního, pokud samozřejmě nepočítáme až básnivý způsob Fitzgeraldova prozaického stylu, který na scénu zkrátka převést nelze. Stejně jako se to nepovedlo ani sebezdařilejší filmové adaptaci.

„Komentující“ postavou Nicka Carrawaye se v románu i jeho dramatizaci stává vzdálený a zatím nikterak movitý bratranec krasavice Daisy provdané za boháče Toma Buchanana. Nick jako jediný z jednajících postav dokáže a také chce rozkrýt Gatsbyho mravní nejednoznačnost, zatímco jeho vlastní příběh vztahu s golfistkou Jordan Bakerovou, která je především bezohlednou společnicí flákajících se bohatců, se jeví jako okrajový.

MdB tomu odpovídá i volba představitelů, tedy Jana Brožka a Diany Velčické, jejichž herectví je spíše tlumené a méně výrazné než u dalších postav. Suverénní herectví dobře vybraného Lukáše Janoty pak svou přesností a jistotou poněkud válcuje výkony všech ostatních. Určitě nijak špatné Daisy Kristýny Daňhelové, které však věříme spíše její roztomilost než pro tuto postavu nutnou polohu frackovité krásky, a stejně tak spíše roztržitě blazeovaného nežli doopravdy zlého Dušana Vitázka v roli jejího povzneseného manžela.

Ale co by za takové představení a výkony dalo některé menší klubové divadlo, kde by se tomuto kusu dostalo rozhodně vřelejšího přijetí.

Velký Gatsby se ukázal v romantickém hávu v Městském divadle v Brně

Michal Švanda 8. listopad 2023 zdroj www.kulturio.cz

(…) Městské divadlo Brno si jako výchozí text pro jevištní ztvárnění slavného díla vybralo adaptaci zkušeného amerického režiséra, dramatika a scenáristy Simona Levyho. Velký Gatsby je jednou z jeho tří adaptací Fitzgeraldových románů. Dalo by se říct, že tvůrci brněnské inscenace se obrátili k odborníkovi nejpovolanějšímu. Předností Levyho přepisu je to, že plně respektuje slavnou předlohu. Spoléhá se na sílu původního textu a snaží se nám ho v co největší míře zprostředkovat.(…) Scéna využívá více úrovní a dává tak příležitost k pohybu, což je důležité třeba při tanečních vstupech, které dávají inscenaci potřebný „jazzový“ rozměr. Zároveň však také platí, že scénické pojetí je vcelku střídmé a nenavozuje pocit honosných sídel společenské smetánky, v nichž se děj převážně odehrává. Kostýmy i celková stylizace postav si dávají záležet na dobové věrohodnosti. To se dá konstatovat o celém pojetí inscenace. Je nutné ocenit, že se hra nesnaží přetvářet původní text do jiných poloh i to, že nám zprostředkovává jedno z důležitých děl moderní literatury. 

Amerikou 20. let s Velkým Gatsbym Na Činoherní scéně Městského divadla Brno

(tr) 6. listopad 2023 zdroj www.brnozurnal.cz

(…) Představení Velký Gatsby na Činoherní scéně potěší ještě dříve, než se herci rozmluví. Eliška Lupačová Ondráčková vytvořila nádherné kostýmy ve stylu zmíněné Ameriky oněch let. Jsme ve vyšší společnosti, dámy tedy nemají zdaleka jen jedny šaty. Sluší také Kristýně Daňhelové v roli Daisy Buchananové. Je sice partnerkou Gatsbyho, ale manželkou někoho jiného, Toma Buchanana, jehož si vzala (bohatého a společensky sobě rovného), když se Gatsby nevracel z války. Z této jednoduché zápletky, totiž jejich setkání po pěti letech, se rozvíjí zdánlivě banální příběh vrcholící nečekaným tragickým zvratem odhalujícím charaktery. (…) Titulní roli vytváří Lukáš Janota. Je sebevědomým, ale nijak domýšlivým bohatým mužem. Rád se pěkně obléká, jezdí autem, chce však, aby se Daisy vrátila k němu. Oba představitele (Janotu a Daňhelovou) zná divák městského divadla více z Hudební scény (…). Hudebně vzdělaný Lukáš Janota ještě napsal k inscenaci příjemnou hudbu, slyšíme i citace z George Gershwina. Postava manžela Toma Buchanana dobře sedne Dušanu Vitázkovi. Je rozhodným tvrdým chlapem, protějškem měkčího Gatsbyho, takže mnohý divák, spíše divačka, možná ani nelituje vyústění děje. Sympatickou, i když nesourodou dvojici vytvářejí Zuzana Holbeinová a Ondřej Studénka jako manžele Myrtle a George Wilsonovy, přičemž zvláště on, automechanik, představuje postavu z nižší třídy. V dalších rolích se neztrácí Milan Němec jako vychytralý vyděrač a také Jakub Uličník. Do společnosti patří ještě dámy Johana Gazdíková a Eva Jedličková i noblesní Patrik Bořecký. Mezi šesti postavami představujícími newyorskou společnost vyniká Ivana Vaňková, která při večírku zpívá. Režisér a překladatel Petr Gazdík pracoval s herci na scéně Petra Hlouška. Režie náročná, pro diváka podívaná. Postavy se hodně pohybují na kovové konstrukci představující velký dům, to vše na otáčivé scéně. Tady je podepsán ještě choreograf Michal Matěj. Bohatství domu reprezentuje široká sedací souprava s polštáři. Kostýmy skutečně tuto inscenaci výrazně povyšují. Úžasně všem sednou, vystihují zmíněnou dobu a je jich opravdu mnoho.

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->