muzikál věnovaný všem hezkým ženám v Londýně
Bytostně autorský projekt, který vznikl spontánně z potřeby hledání vlastní cesty na poli žánru muzikálu, v dnešní době tolik citovaného. Proslulý příběh anglického krále Jindřicha VIII. a jeho šesti manželek se odehrává v Londýně na přelomu středověku a renesance. Postavy a situace naprosto ctí historická fakta, leč prostřednictvím ryze současného hudebně-tanečního vyjádření získávají zcela moderní tvář. Touha po moci a lásce, vášeň a krutost na pozadí mezilidských vztahů přetrvávají staletí a dávají tak celé divadelní inscenaci značný dramatický spád a silnou emotivní energii.
Režie: Jana Janěková
Libreto a koncepce: Pavlína Hoggard
Texty písní: Lenka Chytilová
Choreografie: Hana Litterová
Hudba: Dada Klementová
Scéna a kostýmy: Zuzana Přidalová
Hrají, zpívají a tancují posluchači absolventského ročníku muzikálového herectví 2001-2005 divadelní fakulty JAMU v Brně: Dušan Vitázek a Petr Čagánek, Zuzana Šimečková, Soňa Jányová, Lucie Chlumská, Petra Beoková, Aneta Zemanová, Hana Kováříková, Jakub Uličník nebo Silvestr Matula a Jindřich Kotula
HRAJE SE VE STUDIU MARTA NA BAYEROVĚ ULICI!
Délka představení: 02:30 hod.
Muzikálová tvorba a my
Naše snaha o nový přístup k muzikálovému žánru začala již dříve. V roce 2000 vznikl Shakespearův Hamlet s ročníkem muzikálového herectví DIFA JAMU v týmu Janěková - Hoggard - Klementová. Dnešní milovníci muzikálů znají jména mladých herců, zpěváků a tanečníků, kteří vyšli právě z této líhně a kteří dnes patří k nejvyhledávanějším muzikálovým interpretům - Radka Coufalová-Vidláková, Ivana Vaňková, Ján Slezák, Ján Jackuliak, Anna Michlíčková, Viliam Csontos, Oldřich Smysl.
Jindřich VIII. a jeho šest žen nás vlastně zavádí také k Williamu Shakespearovi. Jednak je to doba, kterou Shakespeare sám žil a dokonce v politicky laděném dramatu s názvem Jindřich VIII. také přivedl na jeviště. Známost tématu je až na historické detaily téměř veřejná, a jako takové skýtá možnosti ke svobodnému zpracování na všech tvůrčích úrovních. Zaujalo dokonce také J. Suchého a J. Šlitra, kteří přišli s hudební revuí Šest žen na počátku šedesátých let.
Co je bezesporu zajímavé na našem tvůrčím týmu, že se v něm sešlo hned několik žen. Ve světě existují (také) ojedinělé příklady - např. tvůrkyně muzikálu The Secret Garden v New Yorku. Žena a její tvorba jako téma pro další umělecké hzpracování je v současné světové produkci silně zastoupená a hlásí se k ní celý vnímavý kulturní svět. Připomenu nedávno uvedený film Stephena Daldryho The Hours (Hodiny) s hudbou dnes už kultovního skladatele a experimentátora na poli soudobého hudebního divadla, Philipa Glasse. Koncentrace energií a emotivní síla, které toto, byť filmové, dílo přináší, je prostoupena také v našem jevištním díle, byť by se to zdálo jakkoli nemožné. Není to náhodné, spíš jde o podobnost vibrací a potřeby tvůrců vyjádřit shodné pocity, přestože v naprosto odlišných zeměpisných souřadnicích a jinými uměleckými prostředky.
Muzikál Vznešené vášně využívá proslulého historického příběhu šesti manželství krále Jindřicha VIII. Zavádí nás do tudorovské Anglie přelomu středověku a renesance, kde touha po moci a vlastnictví, spojená s krutými praktikami, dokonale ovládala mezilidské vztahy. Zvláště pak ty na královském dvoře. Postavy a situace naprosto ctí dějinná fakta, leč prostřednictvím ryze současného hudebně - tanečního vyjádření získávají zcela moderní výraz a poselství.
Vznešenými vášněmi vznikla nová podoba současného muzikálového divadla. Tvář osobitá a do hloubky prožitá. Naše jevištní pravda, ukazující, jak vnímáme svět, lidi a divadlo.
Pavlína Hoggard
(Z programu Marty)
Z recenze:
... Vitázek míří vysoko, velkou budoucnost věštím Zuzaně Šimečkové, Soně Jányové, Haně
Kováříkové, ale i Lucii Chlumské, Petře Beokové a Anetě Zemanové.
.... Tento brněnský muzikál je pokusem odvážným, smělým, životným...
J. P. Kříž, Právo, 23.11.2004