Petr Štěpán přidal do své sbírky druhou Cenu Thálie

16. 11. 2020

Již od roku 1993 vyznamenává Herecká asociace divadelní herce prestižní Cenou Thálie. Během uplynulých let doputovalo mnoho skleněných váz také do Městského divadla Brno, herci a herečky z brněnského souboru se pravidelně objevují v širších i užších nominacích. Také v letošním ročníku mezi nominovanými nechyběla jména, která jsou spojena s přední brněnskou divadelní scénou.

Za divadelní sezónu 2019/2020 oslovily porotu hned čtyři neobyčejné výkony, a to sice temperamentní ztvárnění role Donny Sheridanové Markétou Sedláčkovou v muzikálu Mamma Mia! a suverénní pojetí hlavní role Satana Petra Štěpána v inscenaci Ztracený ráj (zpráva o člověku). Tyto dvě inscenace celkově u odborné poroty letos slavily velký úspěch, do širší nominace se totiž probojovala i Dagmar Křížová se svou Sophií Sheridanovou v muzikálu Mamma Mia! a Barbora Goldmannová za svou Evu v inscenaci Ztracený ráj (zpráva o člověku).

Napětí sobotního večera 14. listopadu 2020 bylo o to víc vystupňované, že se tradiční předávání výročních Cen Thálie vzhledem ke všeobecné současné situaci neuskutečnilo jako vždy na jevišti historické budovy pražského Národního divadla, ale zcela netradičně pouze v on-line prostoru prostřednictvím streamu. Ani tato okolnost ale rozhodně nezmenšuje naši radost nad výsledkem, na kterém se nakonec Herecká asociace shodla. Porota Thálie totiž plným právem přisoudila vítězství a Cenu Thálie 2020 za mužský herecký výkon v kategorii Činohra herci Petru Štěpánovi. Komise shrnula a popsala jeho bravurní výkon v roli Satana v inscenaci Ztracený ráj (zpráva o člověku) takto: „Petr Štěpán předvádí v Satanovi důkladně vystavěnou studii silné a mocné bytosti, která nemá démonické rysy, naopak zosobňuje to, co je na zlu přitažlivé. S minimem vnějších prostředků a důrazem na střídání verše s civilní řečí vykresluje lehce a s bravurou bytost na hranici mezi bohémem, intelektuálem, politikem a popkulturní ikonou. Úspěchem posedlý Satan je zábavným společníkem, jehož temné stránky vycházejí najevo pouze v případě, kdy pochybuje o svém vlastním konání.“

 Jevištní báseň o prvotním hříchu člověka Ztracený ráj (zpráva o člověku) na motivy rozsáhlé, dvanáct knih čítající epické básně Ztracený ráj geniálního anglického básníka Johna Miltona uvedlo Městské divadlo Brno ve světové premiéře v únoru letošního roku na jevišti Činoherní scény v dramatizaci Dodo Gombára, který se také ujal režie. Příběh odkazuje ke starozákonní knize Genesis, k vyhnání z Ráje člověka Bohem poté, co byla porušena smlouva, poté, co člověk naváděn pokušením, příslibem rozkoše a poznáním podlehne. Úspěch této inscenace je jasným důkazem a zprávou pro celý realizační tým, že na první pohled jistě velmi smělá a odvážná volba zinscenovat tento renesanční literární skvost padla na úrodnou půdu a že toto dílo řeší stále aktuální témata a pokládá naléhavé otázky, na které chceme a potřebujeme i dnes (nebo možná právě dnes) znát odpovědi.

Petr Štěpán (20. 5. 1974, Šumperk) patří k nejvytíženějším hercům své domácí scény, na které zakotvil již v roce 1996, kdy dokončil svá studia na JAMU. Na prknech Městského divadla Brno za oněch čtyřiadvacet let ztvárnil více než sedmdesát rolí. Zmiňme například roli Darryla van Horna v muzikálu Čarodějky z Eastwicku, kterou vyznamenala i Herecká asociace Cenou Thálie 2007. Dále uveďme Johna Proctora v historickém dramatu Čarodějky ze Salemu, za kterého si vysloužil širší nominaci na Cenu Thálie v minulém ročníku předávání těchto cen. V roce 2018 dále na GRAND Festivalu smíchu v Pardubicích získal cenu za Nejlepší mužský herecký výkon festivalu za roli inženýra Bohumila Plánovského v komedii Dotkni se vesmíru a pokračuj.  Z jeviště Činoherní i Hudební scény odbíhá přednášet na JAMU, do dabingu, na televizní natáčení či psát hudební inscenace. Jako jeden z autorů se podílel na rekapitulačním leporelu Osmyčky, ve kterém sám ztvárňuje roli Marcela Zatýkala a které bylo v roce 2019 oceněno hlavní cenou mezinárodního divadelního festivalu Bez hranic v Českém Těšíně a polském Cieszyně Zlomenou závorou.

Kromě divadla sklízí úspěchy i v televizi. V roce 2014 byl nominován v kategorii Nejlepší mužský herecký výkon za hlavní roli ve dvoudílném snímku Poslední cyklista režiséra Jiřího Svobody na mezinárodním televizním festivalu Golden Nymph Awards v Monte Carlu, který se každoročně koná pod záštitou vévody Alberta II.

Z jeho aktuálních stěžejních rolí na prknech MdB zmiňme kromě oceněného Satana také Krále Artuše (Monty Python's Spamalot), Guida Continiho (Nine), Macheathe (Žebrácká opera) či továrníka Truchlanta (Pro nic za nic). Těšit se na něj můžete i v právě připravovaném romantickém muzikálu Pretty Woman, kde se ujme role tajemného a neodolatelného businessmana Edwarda Lewise.

 

(inf)

 

Zpět

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací