Představení hraje hostující Divadlo v Dlouhé

Macbeth

Macbeth

  • Žánr Činohra
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra25. červen 2010
  • Délka představení2:30 hod.
  • Počet repríz0
  • Cena

Hra o těch, kteří se v osudové vteřině rozhodli špatně

Hejno vran se vzneslo nad lesem. Piano dohrálo. Udělal jsem to.
Jak velkou odměnu zaslouží hrdina? Má Macbeth zabít krále? Kdo zabije jeho? Dá se na cestu Birnamský les? Smyje voda potoky krve? Hra o těch, kteří se v osudové vteřině rozhodli špatně.
Klasika, jakou jste ještě neviděli.
 
Režisér Jan Mikulášek (1978) patří k nejvýraznějším divadelním osobnostem nejmladší generace. Po studiích na brněnské JAMU, kterou nedokončil, se stal uměleckým šéfem divadla Polárka v Brně, později pokračoval do Divadla Petra Bezruče v Ostravě. Pod jeho vedením se toto divadlo hřálo na výsluní kritické pozornosti. Kromě svých domovských scén režíroval i v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v brněnském Národním divadle, v Klicperově divadle v Hradci Králové nebo v Městském divadle Zlín. Nejúspěšnější byly jeho jevištní interpretace klasických textů (např. Ibsenova Divoká kachna a Hedda Gablerová, Čechovovy Tři sestry), připravuje si i dramatizace prózy či filmových předloh (1984, Zběsilost v srdci ad.). Ke svým inscenacím, z nichž mnohé byly uvedeny na prestižních českých festivalech po celé zemi, si Jan Mikulášek také píše hudbu. Za divadelní a rozhlasovou adaptaci Puškinova Evžena Oněgina získal Výroční cenu Nadace Českého literárního fondu roku 2007. V současné době je ve svobodném povolání – v Praze režíruje poprvé.
 
Překvapivý výklad textu, který často rozrušuje jeho tradiční chápání a téměř vždy boří zažité konvence a nefunkční klišé, opírá Jan Mikulášek o výraznou scénografii Marka Cpina, svého stálého spolupracovníka. Marek Cpin (1979) vystudoval scénografii na JAMU, hned po absolutoriu začal pracovat po divadlech v téměř celé republice – od Chebu po Ostravu. Jeho výrazné kostýmy se i v současných hrách vyznačují důslednou stylizací, je to scénograf zásadního jevištního gesta, které z výpravy činí klíčový element. Estetizace však nikdy není samoúčelná, spíš dává celku další – pro diváka nečekaný – rozměr.
Marta Ljubková (1975) vystudovala bohemistiku na FF UK a dramaturgii na Katedře alternativního a loutkového divadla v Praze. Od ukončení školy se věnuje literární kritice a dramaturgii. Krátce působila v angažmá v Západočeském divadle, jinak je ale na volné noze a spolupracuje s různými režiséry klasického činoherního i alternativního divadla v Praze, Ostravě, Zlíně či Chebu.
 
V roli Lady Macduff a Třetí čarodějnice hostuje Gabriela Mikulková (1979). Po studiu na brněnské konzervatoři nastoupila do Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, hrála i v ostravské Aréně. Ztvárnila množství různorodých rolí – hrála například Nevěstu v Lorcově Krvavé svatbě, titulní roli v Královně Margot a v Heddě Gablerové (obé v režii Jana Mikuláška). Za roli Maryši se dostala do širší nominace na cenu Thálie za ženský herecký výkon v roce 2006. Zahrála si ve filmu Ireny Pavláskové Zemský ráj to napohled i v televizních seriálech (např. Kriminálka Anděl).
O své spolupráci s Janem Mikuláškem řekla: „S Honzou Mikuláškem zkouším moc ráda, má přesnou představu, co chce, ale jak tu jeho vizi naplníte, už je jen na vás.“

Autor

  • William Shakespeare

Režie

  • Jan Mikulášek

Překlad

  • Jiří Josek

Výprava

  • Marek Cpin

Dramaturgická spolupráce

  • Marta Ljubková

Úprava

  • Jan Mikulášek
  • Marta Ljubková

Obsazení

  • Jan Vondráček
  • Jiří Wohanka
  • Martin Matejka
  • Vojtěch Vondráček
  • Tomáš Turek
  • Miroslav Hanuš
  • Čeněk Koliáš
  • Miloslav König
  • Martin Veliký
  • Tobiáš Vacek
  • Bruno Aguas
  • Klára Sedláčková - Oltová
  • Gabriela Mikulková
  • Magdalena Zimová
  • Marie Turková
  • Martin Kocourek

Macbeth, jak byste ho nečekali, to je další skvost z Dlouhé

Veronika Steffanová 28. červen 2010 zdroj studentpoint.cz

Jan Mikulášek jako režisér a Jan Vondráček v hlavní roli, stačí vyslovit tato jména a každému je jasné, že se chystá originální podívaná. K tomu si přidejte Shakespeara jako autora textu. Proč ještě nemáte lístek?

Macbeth patří mezi jednu z mnoha Shakespearovských tragédií. Postavy touží po moci a osobním prospěchu, jejich jednání je naprosto logické a jeden by řekl snad i správné, ale to bychom nesměli zapomenout na svědomí… To ztělesňují tři čarodějnice a různí duchové a přízraky, kterými si to na scéně jen hemží. Závěr jako vždy patří hromadě mrtvol, prostě tradiční Shakespeare.
Ale nebyl by to Jan Mikulášek, kdyby i jeho dílko zůstalo pouze tradiční. Spolu se scénografem Markem Cpinem tvoří sehranou tvůrčí dvojici, známou hlavně z ostravského Divadla Petra Bezruče. Macbeth je jejich první hra připravená pro pražské jeviště. Dlouhá si je vybrala velmi správně, jejich tvorba dobře zapadá do už zažité poetiky divadla.
 
Scénu tvoří vyvýšený prostor uprostřed jeviště, na kterém se odehrává většina děje. Je obrouben kartonovými obaly od vajíček, snad chtěli naznačit křehkost dobra nebo to prostě jen nasvícené dobře vypadá. Kromě dalších všedních rekvizit jako jsou židle, stoly, klavír, ze stropu občas sjede komín, kterým uletí další mrtvá duše. Dokonalý celek je vyšperkován takovými drobnostmi jako je skotský čaj nebo papírové koruny, které lze tak snadno zničit.
 
Přestože je jeviště rekvizitami, ale i hudbou a světly přímo zasypáno, nedá se říct, že by scéna byla přeplácaná. Naopak, každý prvek má svůj specifický význam a myslím, že i když tohle představení uvidíte popáté, stále v něm budete nacházet něco nového. Navíc režisérovi se povedlo zasypat jeviště, ale přitom nepohřbít herce, Jejich dech beroucí výkony dokonale zvýrazňují temné stránky šlechtických duší, které lační jen po moci.
 
Bohužel na další reprízu si musíme počkat. Brány Divadla v Dlouhé zůstanou zavřeny až do listopadu, a to z důvodu rekonstrukce. Navíc v nové sezóně se o něco zvednou ceny vstupenek. Naštěstí do té doby můžete navštívit jiné inscenace ze stálého repertoáru, soubor bude v září a říjnu hostovat například v Divadle pod Palmovkou nebo ve Švanďáku. Navíc na zářijová představení jsou lístky již v prodeji a k dostání jsou zatím jindy vyprodané tituly jako Soudné sestry, U Hitlerů v kuchyni nebo Oněgin byl Rusák. Nenechte si tuhle jedinečnou příležitost ujít!
Závěrečné hodnocení: Dokonalí herci, text, režisér, scéna... Není co vytknout, snad jen trochu příliš zlehčený konec.
 
Hodnocení: 95%

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->