Poslední loď

Poslední loď

  • Žánr Muzikál
  • Scéna Hudební scéna
  • Premiéra16. únor 2019
  • Délka představení2:50 hod.
  • Počet repríz29
  • Cena 540 - 580 Kč

muzikálový hit

Autorem hudby a písňových textů tohoto výrazného počinu na poli hudebního divadla je Gordon Matthew Thomas Sumner, kterého zná celý svět pod uměleckým jménem Sting. Anglický hudebník a příležitostný herec, v sedmdesátých a osmdesátých letech hlavní zpěvák rockové skupiny The Police, se na sólovou dráhu vydal v roce 1985 a od té doby se výrazně zapsal do dějin hudby, v níž se pohybuje napříč všemi žánry.

V roce 2013 napsal svůj první, velmi osobní muzikál, inspirovaný vlastními zážitky z dětství v anglickém námořním městě Wallsend, které je proslavené svými loděnicemi. Zdejší život se vždy točil kolem loděnice, v níž těžce pracující muži stavěli s ohromnou hrdostí velkolepé lodě. Muzikál Poslední loď ukazuje kolektivní sílu zdejší komunity, která čelí zániku lodního průmyslu, jenž zde měl velmi dlouhou a výraznou historii a formoval zdejší společnost. Zároveň vypráví romantický příběh Gideona Fletchera, který sní o jiné budoucnosti, touží cestovat po světě. Gideon opouští svůj život i lásku, aby když se po sedmnácti letech vrátí, najde loděnice v hluboké krizi a uvědomuje si, že přišel o víc, než si kdy dovedl představit.

Oficiální premiéra na Broadwayi proběhla 26. října 2014 v Neil Simon Theatre. Muzikál obsahuje přes dvacet hudebních čísel, zahrnuje povětšinou původní písně, ale i dříve napsané skladby jako Island of Souls a All ThisTime ze Stingova alba The Soul Cages z roku 1991, také píseň When We Dance z desky Fieldof Gold z roku 1994 a skladbu Ghost Story z alba Brand New Day z roku 1999.

Na scénáři se podíleli slavní autoři John Logan, na jehož kontě jsou například filmové scénáře  Gladiátor, Skyfall či SweeneyTodd, a Brian Yorkey, který za libreto k muzikálu Next to normal získal Pullitzerovu cenu a naši diváci ho znají jako autora Děsnýho pátku. Yorkey o Stingově hudbě řekl: „Ačkoli je to na první poslech zřetelný Sting, zároveň jde o velmi dramatickou hudbu. Není to jen pop uvedený na divadle.“ Po světové premiéře v Chicagu v roce 2014, cestou na Broadway a na anglické turné prošlo libreto muzikálu řadou úprav. Jejich autorem je Lorne Campbell, který byl zároveň i režisérem anglické verze.

Muzikál Poslední loď získal v roce 2015 dvě nominace na Cenu Tony a my jej v režii  Stanislava Moši a překladu Zuzany Čtveráčkové uvádíme v české premiéře.

Autor

  • Sting
  • Lorne Campbell
  • John Logan
  • Brian Yorkey

Asistent režie

Dramaturg

Hudební nastudování

Sbormistr

Choreografie

Plakát

  • Tino Kratochvil

Zvuková režie

  • Martin Pitzmos

Světelná režie

  • David Kachlíř

Umělecký záznam a střih představení

  • Dalibor Černák

Zvuková supervize

  • Andreas Brüll

Hudební aranžmá

  • František Šterbák

Projekce

  • Petr Hloušek

Produkce

  • Zdeněk Helbich

BALADA Z DOKŮ

Lukáš Dubský 26. únor 2019 zdroj www.i-divadlo.cz

Jen necelých pět let po premiéře v New Yorku se do Brna dostává kus, který je debutem světoznámého zpěváka Stinga na poli muzikálu. (…) Část písní napsal hudebník přímo pro připravovaný muzikál, využil ovšem i některé starší songy. U některých písní nelze přeslechnout vliv irských rytmů, dobře to doplňuje atmosféru větrem ošlehaného přístavního města. (…) Inscenaci režiséra Stanislava Moši se povedlo dobře vystihnout atmosféru rozpadajícího se předměstí, kde lépe už bylo a kde je nutné se každý den prát o místo na slunci. Významně tomu přispívá scéna Christopha Weyerse, kterému se podařilo zachytit industriální ráz místa, zašlou krásu s odleskem lákavého dobrodružství na moři. Přestavby jsou rychlé, takže téměř tři hodiny dlouhá inscenace slušně odsýpá. Tradičně povedené jsou také projekce Petra Hlouška a kostýmy Andrey Kučerové. Ústřední pár ztvárňují Radka Coufalová, jejíž Meg je silnou ženou, která se úspěšně protlouká jako podnikatelka i matka samoživitelka. Gideon je v podání Dušana Vitázka unaveným mužem, který se po letech vrací domů, jelikož ve světě nenašel to štěstí, které hledal. Stále se v něm ale skrývá klukovské zaujetí, snaha nevzdat se a bojovat. (…) Herecky nejvýraznější je ovšem Viktória Matušovová v roli šestnáctileté Ellen, daří se jí zkombinovat drzou teenagerku se silnou, mladou ženou, které život nedal nic zadarmo. Vzhledem k tomu, že Matušovová také výborně zpívá, patří její píseň Celou tu dobu k hudebním i emocionálním vrcholům brněnské inscenace. (…)

 

KAM PLUJE STINGOVA POSLEDNÍ LOĎ UTOPIA

Radmila Hrdinová 20. únor 2019 zdroj Právo

Městské divadlo Brno má zásluhu na obohacení muzikálového repertoáru řadou původních či zahraničních titulů, jež uvádí záhy po jejich světových premiérách. Platí to i o muzikálu Poslední loď. (…) Sting vložil do muzikálu své vzpomínky na dětství v britském Wallsendu, jež prožil v těsném sousedství proslavených loděnic. Vzdal v něm hold chlapskému světu loďařských dělníků, mužů drsných a nade vše oddaných své práci. O tu ale mají přijít, protože loděnice se ocitla těsně před zavřením a poslední, nedokončená loď s příznačným názvem Utopia má být rozebrána na součástky do šrotu, aby se zajistil alespoň nějaký zisk a práce mizivé části dělníků. Ti se však přes odpor majitelů doků rozhodnou loď dokončit a spustit na moře. Hudba kombinuje původní písničky s již existujícími ze Stingova repertoáru. Má folkové ladění s keltskými prvky, nepostrádá romantiku i dobře napsané sólové písně a emotivní sborové scény. V aranžmá Františka Šterbáka, jenž je i jedním z dirigentů muzikálu, zní orchestr barevně a s patřičným drajvem. Inscenace v režii Stanislava Moši je založená na působivé scénografii s monumentální projekcí doků i bouřlivého moře (autor Petr Hloušek). Soubor připomíná svou semknutostí i profesionalitou oddanost Stingových dělníků, všechny výkony jsou na vysoké úrovni pěvecké i herecké. (…)

 

ODBORÁŘSKÁ LOVE STORY

Ondřej Bezr 20. únor 2019 zdroj Lidové noviny

Jako první v Česku se broadwayského muzikálu Poslední loď, k němuž napsal hudbu britský hudebník Sting, zhostilo Městské divadlo Brno na své Hudební scéně. Režisérem byl Stanislav Moša. (…) Tím nejlepším na brněnské inscenaci je industriálně pojatá statická scéna Christopha Weyerse, která je doplňována flexibilními kulisami, které stylizovaně dokážou diváka vtáhnout do několika různých prostředí. Vysloveně dokonalou lahůdkou pak jsou zadní projekce Petra Hlouška, které hlavně v případě různých podob mořského příboje výborně dokreslují děj a jeho atmosféru.

Premiérovému hereckému obsazení zcela dominoval Ladislav Kolář jako předák loďařů Jackie White. (…) Pěveckou hvězdou premiérového obsazení byla jednoznačně Radka Coufalová jako Meg. (…)

 

POSLEDNÍ LOĎ JE TROCHU ROMANTICKÝ, ALE VÍCE SOCIÁLNÍ PŘÍBĚH

(tr) 18. únor 2019 zdroj www.brnozurnal.cz

Dramaturgie Městského divadla Brno dokazuje, že studnice světových muzikálů je nevyčerpatelná. Nejnovější premiérou byla Poslední loď. (…) Sociálně laděný děj uvede diváka do ekonomicky problémových loděnic. (…) Zároveň s tím se odvíjí příběh ústřední dvojice Meg Dawsonové a Gideona Fletchera. (…) Gideon Fletcher jako mladý opouští svoji dívku Meg, slibuje návrat, ale vrátí se po sedmnácti letech, aniž by věděl, že se mu narodila dcera. Na premiéře hrála Meg Radka Coufalová, opět prokázala své pěvecké a herecké mistrovství a cit pro vypjaté okamžiky. Dušan Vitázek vytváří Gideona Fletchera jako tvrdého, ale i emocemi zasaženého chlapa, jenž se snaží u Meg napravit svůj opožděný návrat. Milá dvojice se autorům podařila v postavách Jackie Whitea a jeho ženy Peggy. Jackie má autoritu jako předák, dovede rozhodnout a přesvědčit ostatní dělníky a zároveň miluje svoji ženu. V premiéře to velmi slušelo Ladislavu Kolářovi a Zdeně Herfortové, která se s úspěchem popasovala s nelehkým pěveckým partem. Výraznou postavou je rovněž Billy Thompson v podání Stanislava Slováka, vyniká i Petr Štěpán jako zástupce zaměstnavatele Fred, rovněž Aleš Slanina v roli Adriana Sandersona. Diváky ovšem velmi příjemně překvapila Dagmar Křížová coby Ellen, dcera Meg a Gideona. Režisér a autor úpravy Stanislav Moša využívá jevištní techniku k rychlému střídání scén, inscenace nemá hluché místo. Christoph Weyers přeměnil jeviště ve skutečnou loděnici, kde vidíme železná vrata i sváření. Třešničkou na dortu jsou projekce osvědčeného Petra Hlouška. Vykouzluje přístavní jeřáby, lodě i mořský příboj. Pro temnější prostředí doků navrhla pestré kostýmy Andrea Kučerová. (…)

 

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací