Zdenek Merta u klavíru

Zdenek Merta u klavíru

  • Žánr Koncert
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra23. říjen 2017
  • Délka představení2:00 hod.
  • Počet repríz11
  • Cena 260 Kč

večer plný hudby

Speciálním hostem Zdenka Merty 22. září 2021 bude Michael Kocáb!

Ponechávám na vaší libovůli, jestli vás následující informace zajímá či ne, berme to třeba jako hru.

Numerologické vibrační číslo (může být jedna až devět) se vypočítává součtem jednotlivých číslic tvořících datum vašeho narození.

Vibrační číslo Michaela (tak se doopravdy jmenuje) Kocába, mého spolužáka ze střední, je devět. O devítce se v této souvislosti mluví jako o číslu završujícím, o číslu, které symbolizuje rozum, mystiku, analytické myšlení i duchovní sílu. Samozřejmě existují stamilióny devítek po celém světě (včetně mě), leč…

V numerologické mřížce (viz obrázek níže) má zastoupeny všechny číslice, což je výrazně neobvyklé, však si to zkuste se svými čísly. Budete mít pravděpodobně více jedniček nebo trojek či pětek, ale některá čísla ve vaší mřížce budou chybět.

Zastoupení všech číslic podle některých ezoteriků svědčí o všestrannosti, komplexnosti nebo i kompresi vlastností a dispozic.

Nutno říct, že mřížka má různé výklady, svislé, diagonální i vodorovné průsečíky, vypočítává se rozličným způsobem – to však ponechám expertům, entuziastům a exotům.

Šablona samotné mřížky vypadá takto:

3 6 9
2 5 8
1 4 7

 

Pro příklad uvádím datum svého narození a s ním související numerologickou mřížku a pod ní tutéž kombinaci Michaela Kocába:

25. 4. 1951 = 27 = 9                                                                                                  

    99
22 55  
11 4 7

 

28. 7. 1954 = 36 = 9

3 6 99
2 5 8
1 4 7

                                                                        

Možná je to náhoda, leč…

Michaelův druh nadání, inteligence a (proslulá) posedlost jsou vstupenkou pro mimořádné výkony, jeho mřížka na to poukazuje, ale on to přece potvrdil svým pestrobarevným životem, svými výsledky v různých oblastech lidského činění.

A to je, oč tu běží.

Známe se dobře, je to dobrý chlap, za to ruku do ohně, o své problematičnosti a běsech nám třeba poví sám.

                                                                                                                                                                                   Zdenek Merta

Michael Kocáb

Muž mnoha profesí, hudební skladatel a producent vyrůstal v rodině evangelického faráře a psycholožky. Po maturitě pokračoval ve studiu skladby a varhan na pražské konzervatoři, kde absolvoval roku 1979.

V roce 1976 založil úspěšnou kultovní rockovou skupinu Pražský výběr, původně jako odnož Pražského Big Bandu. S příchodem Michala Pavlíčka však kapela změnila svůj styl a postupně se stala jedním z nejznámějších představitelů tzv. nové vlny a dodnes je pojmem pro každého, kdo v 80. letech poslouchal rockovou hudbu. Skupina se až do roku 1989 pohybovala na pomezí mezi oficiální a neoficiální scénou. V letech 1982–1987 byl Pražský výběr režimem zakázán, ke koncertování a vydávání alb se mohli vrátit až ve 2. polovině 80. let.

Skupina, kterou v její nejslavnější podobě tvořili Michael Kocáb (zpěv, klávesy), Michal Pavlíček (zpěv, kytara), Vilém Čok (zpěv, baskytara) a Jiří Hrubeš (bicí), se stala i hlavním hrdinou filmové „hudební magorie“ nazvané podle jedné z jejích nejznámějších skladeb Pražákům, těm je hej.

Po roce 1989 vystupovala skupina spíše sporadicky, větší množství koncertů znovu pořádala až po roce 2000. Kvůli neshodám mezi dvěma hlavními členy, Michaelem Kocábem a kytaristou Michalem Pavlíčkem, se seskupení v roce 2006 rozpadlo, načež v dubnu 2012 ohlásila skupina reunion a 4. července 2018 vystoupili na letišti v pražských Letňanech jako předskokani skupiny The Rolling Stones.

Michael Kocáb zkomponoval více než 60 filmových skladeb, např. pro filmy Sladké starosti (1984), Krysař (1985) či Devět kruhů pekla (1987). Je mimo jiné i držitelem Českého lva za rok 2004 za hudbu, kterou složil k celovečernímu filmu Ivana Fíly Král zlodějů. Dále je i autorem hudby pro celou řadu animovaných, dokumentárních i krátkometrážních filmů (např. Poslední lup, Romance z temnot, Paní Bída).

Zabýval se také hudebními kompozicemi k několika audiovizuálním projektům a divadelním hrám a vydal též i svá sólová alba, např. Povídali, že mu hráli (1988), Za kyslík (2002) a Abstract (2016).

V životě ho ovlivnilo hned několik charismatických osobností, například hudebník Frank Zappa, režisérka Věra Chytilová, a hlavně Václav Havel, kterému deset let dělal externího poradce. Právě smrt prezidenta Václava Havla dala znovu dohromady Pražský výběr v původní sestavě.

Celým životem Michaela Kocába se prolíná boj za lidská práva, politickou kulturu a demokracii. Byl hudebníkem, ale i politikem. V roce 1989 s Michalem Horáčkem inicioval vyjednávání tehdejších oficiálních politických představitelů s disidenty v rámci Mostu, byl jedním ze zakládajících členů Občanského fóra a navrhl Václava Havla na prezidenta. Od roku 1990 do roku 1992 byl poslancem Federálního shromáždění a předsedou komise pro dohled nad odsunem sovětských vojsk z Československa. V letech 2009–2010 byl ministrem pro lidská práva a národnostní menšiny a později zmocněncem vlády pro lidská práva.

 


 

Kdo zná Zdenka Mertu více než jako posluchač ze sedadel divadelních a koncertních sálů, ví, že je tento muž výborným a vtipným společníkem, šarmantním svůdcem nečekaných myšlenek a také pozoruhodným vypravěčem s uměním naslouchat jiným. Kromě toho je velmi dobrým klavíristou a ve svých pořadech autenticky využívá spojení praktického muzikanta a nevšedního moderátora - „talkmastera“. Na hudbu pohlíží z méně obvyklých úhlů - například prezentuje různé žánry a jejich přesah do jiných oblastí života. Důležitou roli hraje také improvizace a důvtip, jednoduché výklady jsou často zakončeny překvapivou pointou!

Videa z předešlých dílů cyklu:

5. prosince 2017 - Vojtěch Dyk

13. března 2018 - Roman Dragoun, Pavel Váně

21. května 2018 - Vašo Patejdl

20. září 2018 - Esther Mertová

14. listopadu 2018 - Petr Janda

22. ledna 2020 - Bardolino , Zdenek Merta a Bardolino  

Námět

  • Zdenek Merta

Scénář

  • Zdenek Merta, Stanislav Slovák

Dramaturg

Projekce

  • Petr Hloušek

Hudební materiály

  • Dan Kyzlink, Zdenek Merta

Umělecký záznam a střih představení

  • Dalibor Černák

ZDENEK MERTA AT THE PIANO IN BRNO

Peter Stoličný 17. březen 2020 zdroj www.kultura21.cz

(…) Zdenek Merta regularly introduces various music genres on the stage, introduces many hidden and surprising characteristics of music motifs to the audience in a fun way, with the travelling narratives, he amuses the audience with his piano virtuosity and singing. He is simply a multi-genre showman who knows how to communicate with the audience, teach them through his civil appearance and, most of all, entertain. Yet, the last piece, Zdenek Merta at the Piano, was a bit different than the shows people are used to. The whole evening was accompanied by a music group calling themselves Bardolino. (…) Four musicians of incredible qualities who (…) started engaging in the music of various races and nations. This is what they enjoy and are attracted to. They performed unbelievable pieces on the stage. These included American bluegrass, usually played with guitars, a mandolin, a banjo, a double bass and a violin. The Bardolino quartet only had the violin but the consonance with the cello and the accordion turned into an unexpected bluegrass miracle. They played with music of various genres from all four corners of the world. Of course, Zdenek Merta was their presenter and often played the piano with them. The night of music treats went incredibly quick before the break and even quicker afterwards. Initially, Merta introduced Bardolino as a multi-genre group that would take us on a journey around the world, inspired by the Jules Verne’s novel. But just as Verne skipped some important countries in his fantasy novel, Merta as a guide was jumping freely between territories and sometimes even changed the direction, which did not matter. Verne’s motif was there, everything important was told by the music. (…)

Peter Stoličný, www.kultura21.cz, 3 February 2020

ZDENEK MERTA U KLAVÍRU V BRNĚ

Peter Stoličný 3. únor 2020 zdroj www.kultura21.cz

(…) Zdenek Merta pravidelně představuje na scéně různé hudební žánry, vtipně seznamuje diváky s často skrytými a překvapivými vlastnostmi hudebních motivů, s takzvanými putujícími syžety, baví diváky svou klavírní virtuositou a zpěvem. Je to prostě multižánrový šoumen, který se umí s obecenstvem domluvit, svým civilním vystupováním diváky poučit a hlavně bavit. Poslední program Zdenek Merta u klavíru, byl přece jenom trochu jiný než představení, na která je divák zvyklý. Celý večer bylo totiž na scéně také uskupení hudebníků, kteří si říkají Bardolino. (…) Čtyři neuvěřitelně kvalitní muzikanti, kteří (…) se začali věnovat hudbě různých ras a národů. Ta je baví a přitahuje. Na scéně předvedli neuvěřitelné hudební kousky. Třeba americkou bluegrassovou muziku, která se obvykle hraje s kytarami, mandolínou, banjem, kontrabasem a houslemi. V kvartetu Bardolino zbyly jenom ty housle, ale souzvuk s violoncellem a akordeonem byl překvapivým bluegrassovým zázrakem. Muzikanti si pohráli s hudbou nejrůznějších žánrů ze všech světových stran. Samozřejmě Zdenek Merta byl jejich moderátorem a často u klavíru také spoluhráčem. Večer hudebních lahůdek uběhl do přestávky neuvěřitelně rychle a po přestávce ještě rychleji. Původně Merta uvedl muzikanty Bardolino jako multižánrové seskupení, které nás bude provázet na cestě kolem světa, inspirované románem Julesa Vernea. Ale tak, jako Verne ve svém fantaskním románu vynechal některé důležité země, tak Merta jako průvodce klidně skákal z teritoria do teritoria a vůbec nepřekáželo, že někdy změnil i směr cestování. Vždyť šlo jenom o ten verneovský, motiv, a o všem důležitém promlouvala hudba. (…)

 

ZDENEK MERTA U KLAVÍRU V MDB SKLIDIL POTLESK VESTOJE

Peter Stoličný 7. říjen 2019 zdroj www.eurozpravy.cz

Kdo zná blíže Zdenka Mertu, ví, že je tento muž výborným a vtipným společníkem, šarmantním svůdcem nečekaných myšlenek a také pozoruhodným vypravěčem s uměním naslouchat jiným. O tom se přesvědčili i diváci v Městském divadle Brno. (…) Zdenek Merta už uvedl na scéně MdB také vlastní pořady, ve kterých velmi zajímavě, sugestivně a s humorem hovoří o hudbě a zve na scénu zajímavé hosty. (…) Zdá se, že je těch pořadů stále víc a nelze se tomu divit. Už se mezi divadelními fajnšmekry rozneslo, jaká jsou to bezvadná představení. (…) Svým srozumitelným a vtipným výkladem toho, jak vlastně hudba vzniká, včetně klavírních ukázek různých inspirací hudebních motivů neustále diváky překvapuje a dokonce obecenstvo párkrát zapojí do svého kouzelnictví s vokály. A celé hlediště zpívá. Pak se přidává malý orchestr v pozadí scény, který vede Dan Kyzlink, se zajímavým aranžmá některých ukázek. A přidávají se i dvě sólistky. Kristýna Daňhelová (…) zpívala sóla i duety se Sárou Milfajtovou. (…) V druhé polovině programu, po přestávce Merta vítá na scéně Ondřeje Rumla. Ondřej Ruml je krásný hračičkář. (…) Zpívá, vyrábí různé zvuky a ty se na sebe vrství, až z toho vznikne prazvláštní a komplikované hudební dílo. Je to pro diváka vysloveně dobrodružství sledovat, jak to všechno vzniká a je to především obrovský kumšt sladit tempo, rytmus a vokál, vše v mnoha vrstvách dohromady. (…) To je skutečná práce multiinstrumentalisty, skladatele. (…) Dlouhý závěrečný potlesk vestoje potvrdil diváckou úspěšnost toho večera. (…)

Peter Stoličný, www.eurozpravy.cz, 7. 10. 2019

ZDENEK MERTA NA JEVIŠTI MĚSTSKÉHO DIVADLA BRNO

Peter Stoličný 1. listopad 2017 zdroj www.kultura21.cz

(…) Koncert měl dvě odlišné části. Do přestávky to byl ukázkový přednes mluveného slova a hudby. (…) Bylo to vystoupení skladatele Merty a sextetu na jevišti se členkami divadla Sárou Milfajtovou a Kristýnou Daňhelovou. (…) V první polovině naučného koncertu zněly nejrůznější skladby od počátků hudby přes baroko a klasicismus, až po blues, rock a Beatles. (…) Bylo to vtipné, pohodové, nic strojeného. Asi za to vděčíme také režiséru večera, Stanislavu Slovákovi. Ale obdiv patří především Mertovi, jeho veselému a poutavému výkladu a nádherné klavírní improvizaci v doprovodu sexteta. (…) Druhá část večera měla charakter jiný. Hostem byl František Segrado, nepřehlédnutelný bradatý chlap v černém, s černým kloboukem kovbojsky staženým do čela (…) mne překvapil nádherným hlasem a interpretací. (…) Celý večer byl okouzlující. Plný hudby a inteligentního oslovování publika. Několikrát si dokonce celé hlediště zazpívalo. Mertovi i režisérovi se povedlo vytvořit mezi jevištěm a hledištěm nenucený, příjemný dialog. Ten večer byl pro mne příjemným překvapením, skutečně se povedl. Do sezóny 2017–2018 připravil Zdenek Merta cyklus pěti večerů. (…) Tak držím palce, ať je ten Mertův projekt úspěšný.

 

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací