Nine

Nine

  • Žánr Muzikál
  • Scéna Hudební scéna
  • Premiéra27. duben 2019
  • Délka představení2:30 hod.
  • Počet repríz21
  • Cena 540 - 580 Kč

muzikál

Muzikál Nine měl premiéru na Broadwayi v roce 1982, odehrálo se přes sedm stovek repríz a získal pět Cen Tony včetně té pro nejlepší muzikál. Vznikl podle legendárního filmu Federica Felliniho 8 ½. Číslovka v názvu tohoto částečně autobiografického filmu režisérské legendy označuje počet snímků, které již Fellini natočil. Maury Yeston tedy tomu osm a půltému Felliniho filmu přidal ještě onu půlku prý za hudbu, kterou k příběhu přidal. Zápletka muzikálu nám představuje italského filmového režiséra jménem Guido Contini, který se ve svých čtyřiceti letech ocitá uprostřed hluboké osobní i pracovní krize. Má dokončit film a neví, jak na to, rozpadá se mu vztah s manželkou i milenkou, přestává rozumět všem ženám ve svém životě, mezi které patří i matka, producentka, kritička či životní múza. Guidoův profesionální a osobní život se prolíná, když se snaží zachránit jak svoji kariéru, tak i své manželství. Na scéně se zhmotňují všechny ženy, které komplikují režisérův život, stírá se rozdíl mezi představami, vzpomínkami a realitou, ve které se potácí režisérova zmatená mysl.

Muzikál plný hitů a velkolepých tanečních čísel se dočkal i svého filmového zpracování, v roce 2009 ho uvedl režisér Robert Marshall, který předtím již zfilmoval jinou legendu hudebního divadla, a to muzikál Chicago. Ve filmu hrály takové hvězdy jako Marion Cotillardová, Penélope Cruzová, Judi Denchová, Kate Hudsonová, Nicole Kidmanová a Sophia Lorenová. Česká premiéra Nine proběhla v roce 2012 v Plzni, v Brně jej uvádíme v původním překladu Zuzany Čtveráčkové a v režii Stanislava Moši.

Autor

  • Maury Yeston
  • Arthur Kopit

Asistent režie

Dramaturg

Hudební nastudování

Choreografie

Asistent choreografie

Úprava hudebního aranžmá

  • Daniel Kyzlink

Světelná režie

  • David Kachlíř

Projekce

  • Petr Hloušek

Zvuková supervize

  • Jiří Topol Novotný

Asistentka kostýmní výtvarnice

  • Eliška Lupačová Ondráčková

Umělecký záznam a střih představení

  • Dalibor Černák

Zvuková režie

  • Gabriela Bayerová, Michal  Hula

Produkce

  • Zdeněk Helbich

Plakát

  • Petr Hloušek, Tino Kratochvil

Klavírní výtah

  • Karel Škarka

Příprava hudebních materiálů

  • Michal Babiak, Martin Kostaš, Richard Mlynář

Asistent zvukové supervize

  • Petr Gazdík

Claudia Nardi, herečka

Stephanie Necrophorus

Provozní v lázních

Mama Maddelena, šéfka hotelu

Malý Guido

Maria, herečka / Italka

Diana, herečka / Italka

Lina Darling, záhadná asistentka La Fleur

Giulieta, fanynka / Italka

Renata, fanynka / Italka / Reportérka

Annabella, bývalá milenka / Reportérka

Francesca, fanynka / Italka / Reportérka

Olga von Sturm

Heidi von Sturm

Gretchen von Krupf

Ilsa von Hesse

Jeptiška

2. Grácie

3. Grácie

KDYŽ NA CASANOVU PŘIJDE KRIZE

Lukáš Dubský 12. květen 2019 zdroj www.i-divadlo.cz

(…) Nebývá obvyklé, aby byl do podoby hudebního divadla převeden tak umělecky ambiciózní film jako Felliniho 8 ½. Na Broadwayi se do toho ovšem pustil známý skladatel Maury Yeston a výsledkem byl úspěšný muzikál Nine. (…) Hudba je hravá a přitažlivá pro široký okruh diváků. (…) Nine tak nabízí odlehčenou hudbu francouzských kabaretů, vášnivou tarantellu, prvky chrámové hudby i mnoho operních motivů. (…) Zvláštní zmínku zaslouží minimálně dvě písně – Alena Antalová je kouzelná v roli přísné producentky Liliane la Fleur a právě její píseň Folies Bergères patří k hudebním vrcholům večera. Hodně podařená je i Guidova vzpomínka na prostitutku Sarraghinu v živočišném podání Viktórie Matušovové. (…) Petr Štěpán jako jediný mužský aktér příběhu nesleze z jeviště, je středobodem příběhu a z velké části i jeho tvůrcem. Štěpán podává Continiho jako sebevědomého, sympaticky působícího muže, který se ovšem často dostává do vleku událostí. Nechce se vzdát žádných radostí, které život přináší, je pak ale nepříjemně překvapen, když je po něm vyžadováno plnění slibů, které s lehkým srdcem rozdával na všechny strany. Rozmáchlost Štěpánova hrdiny dobře kontrastuje s trpělivostí a pokorou Guidovy ženy Luisy, kterou ztvárnila Ivana Vaňková. (…)

 

 

S FELLINIHO KRIZÍ PŘES BROADWAY DO BRNA

J. P. Kříž 4. květen 2019 zdroj Právo

Nine v brněnském Městském divadle (…) na jihu Moravy zazářilo. (…) Titul není jménem hlavního hrdiny, tím je Guido Contini, čtyřicátník, filmový režisér sužovaný životním trápením v manželství, s milenkou, matkou, producentkou, mladou herečkou a zástupem obyvatelek, ale i s tvůrčí krizí na krku při dokončování nového filmu. (…) Nine si vzal do parády zkušený principál Stanislav Moša. Jak se ví, má z čeho vybírat. Herecky i kumštýřsky. (…) Obsazení skvostné! A co teprve scéna Christopha Weyerse s pětadvaceti uzavíratelnými buňkami plástve v lidském úlu s možností projekcí Dalibora Černáka a Petra Hlouška! A vyzývavé, extravagantní i usedlé (podle charakteru rolí) kostýmy matky a dcery Andrey a Adély Kučerových. A dokonale výtvarně choreografické obrazy Michala Matěje! (…) Už se nemusíte prodírat hudební newyorskou Broadwayí. Její odnož najdete v londýnském West Endu, ale i v Brně na Lidické.

 

MUZIKÁL NINE V BRNĚ: NEJŽHAVĚJŠÍ SOUČASNÁ SHOW

Vítězslav Sladký 4. květen 2019 zdroj www.musical-opereta.cz

Jeden muž a čtyřiadvacet krásných žen. To je podívaná! Nabízí ji nová inscenace muzikálu Nine. (…) A jedná se o pořádně žhavou show. (…) Režisér Stanislav Moša dal scénám (…) obrovský spád, od začátku do konce je na co se dívat a co poslouchat, (…) inscenace neztrácí tempo ani lesk díky správnému temporytmu, ale i citlivému střídání nálad a časoprostoru. (…) Perfektně propracovanou a do detailu promyšlenou Mošovu režii dotváří efektní choreografie Michala Matěje, (…) pompézní scéna Christopha Weyerse a zejména neskutečně rafinované kostýmy Andrey a Adély Kučerových. (…)Ovšem alfou a omegou této hry jsou herecké výkony. Petr Gazdík už pár životních rozervanců sehrál. (…) Jeho Guido Contini je uvěřitelným štvancem v lásce i mužem neustále pronásledovaným bývalými úspěchy. Je šaramantní (…) a zpívá tak, že by u nás jen stěží hledal konkurenci. Dvě a půl hodiny téměř nesleze z jeviště. (…)Continiho manželku a snad i ochránkyni ztvárnila přesvědčivě a nenuceně v premiéře Ivana Vaňková, v elegantně decentní herečku Claudii se proměnila Marta Matějová, jež s velkým prožitkem zazpívala píseň s názvem Velmi prazvláštním způsobem. Smyslnou Carlu zahrála výrazně, avšak nevulgárně Dagmar Křížová a pomyslný kruh žen okolo Continiho uzavírá jeho racionalistická matka v podání Lenky Bartolšicové. A je tu také neskutečně živelná producentka Liliane La Fleur (Markéta Sedláčková), uhrančivá SarraghinaVikiMatušovové a znamenitě sehraná a sezpívaná dívčí company.Erotické napětí, ďábelské revuální scény a závěr nutící k zamyšlení kam, z jakého důvodu a proč se vlastně ženeme. To je muzikál Nine a jeho brněnská inscenace, která patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co současné české hudební divadlonabízí.

 

NINE: MĚSTSKÉ DIVADLO BRNO BODUJE (…)

Peter Stoličný 1. květen 2019 zdroj www.eurozpravy.cz

(…) Divadelní adaptace slavného filmu Frederica Felliniho, 8 ½, muzikál, který slavil úspěch na Broadway, uvedlo Městské divadlo Brno. (…) Jak vypadá muzikál Nine v brněnské realizaci? Předem rád prozrazuji, že výborně. Celé dílo stojí a padá na osobnosti režiséra Guida, který „nesleze“ ze scény. Městské divadlo v Brně disponuje několika herci, kteří „na to mají“. Režisér Stanislav Moša vsadil na Petra Gazdíka a na Petra Štěpána. (…) Viděl jsem Petra Gazdíka. Jeho herecký projev je bezchybný, ctí muzikálové manýry – jistou expresi v hereckém podání a k tomu vokální schopnosti, které jsou úžasné. Když jeho zpěv porovnám s mnohými pěveckými hvězdami současného pop nebe, je mi tak trochu do smíchu, protože Gazdíkův zpěv je neporovnatelně kvalitnější. Otázkou je, kde najít 26 žen, dívek, které by byly tak hezky svůdné, aby mohly poplést hlavu slavnému a obdivovanému režisérovi? (…) Děvčata zpívají, tančí a svým kouzelným herectvím svádí a přivlastňují si pana režiséra. Od komplikované a milující manželky Luisy (Lucie Bergerová) přes náročnou milenku Carlu (Kristýna Daňhelová) a žádostivou herečku Claudii (Marta Matějová) po energickou producentku Liliane (Markéta Sedláčková) a další a další role žádostivých obdivovatelek, všechny zahrané s rozkošnou energií a to je převaha rolí obsazena v alternacích! Tolik hezkých a talentovaných žen. (…)

 

Muzikál Nine: pikantní šou o jedné skepsi

Luboš Mareček 30. duben 2019 zdroj www.mestohudby.cz

Muzikál Nine podle legendárního filmu 8 a půl režiséra Fredericka Feliniho připravilo v režii Stanislava Moši jako předposlední premiéru sezóny Městské divadlo Brno. Na zdejší hudební scéně vypravili místy až lechtivou erotickou šou, které vévodí zajímavá scéna, zdařilé kostýmy, výtečné hudební nastudování a energie ženského herectví. Smyslnost některých taneční čísel naštěstí nepřebila ústřední téma hrdinovy krize: středního věku, umělecké i vztahové.

V hlavní a jediné mužské roli režiséra Guida Continiho, který se ocitl na životní i profesní křižovatce, zde protagonistu totiž obklopují hned dva tucty kolegyň. Contini má každou chvíli natáčet nový film, ale nemá ani nápad o čem a namísto nápadů se mu hlavou honí zejména ženy. Muzikál Nine vlastně představuje hudební pastiš Felliniho částečně autobiografického snímku 8 a půl z roku 1963. Muzikálová verze z roku 1982 je dílem amerického autora, uznávaného skladatele a muzikologa Maury Yestona, který je v programové nabídce Městského divadla Brno poměrně hojně zastoupený. Na repertoáru tady mají jeho Titanic, příští sezonu přibude další jeho muzikál Grandhotel. Yeston podle svých slov přidal do názvu Nine onu půlku za hudbu, kterou k příběhu dopsal. Muzikál plný hitů a velkolepých tanečních čísel diváci znají i z hvězdně obsazeného filmového zpracování, v roce 2009 ho uvedl režisér Robert Marshal.

Ale zpět k brněnské produkci. Za její velkou přednost, která do jisté míry určuje divácký klíč k inscenaci, považuju scénu Christopha Weyerse. Její zadní plán tvoří 24 boxů tedy přesně kolik je těch osudových Continiho žen. Nejde jen o pohledově efektní rozestavění hereček, které vlastně stojí ve třech patrech nad sebou. Všechny tyto rudě postrojené dámy (červená je barva sexu, chtíče, smyslnosti a touhy, o nichž se tady hraje) vlastně vytvářejí nad protagonistou onu mozaiku či ženský vesmír, který mu neustále běží hlavou. Je to i zdařilé scénografické řešení pro vlastní materiál příběhu, který tady do reality často míchá hrdinovy vzpomínky na dobu dávnou minulou i nedávnou, často tady divák sleduje paralelní fungování reality a hrdinových představ v jakémsi jeho bdělém snění. A tak se může Continini bavit s svojí matkou hřmící na něj seshora v jakémsi světelném božím oku nebo se k němu při rozhovorech s manželkou Luisou může zaráz lísat jeho atraktivní milenka Carla. Weyersovu nápaditou scénu Moša i fortelně využívá nejen k efektnímu posunování dam na tomto velkém živém orloji, častou také pracuje se stínohrou ženských siluet nebo se svícením a projekcemi. Rudé kostýmy Andrey Kučerové, která si v mnoha variacích vyhrála s italským chic stylem od šedesátek až po současnost, jsou velmi výstižné. Pány vedle toho jistě potěší, že tolik podvazkové, kalhotkové a podprsenkové módy na jednom místě v žádné zdejší produkci ještě neviděli. Ostentativní éros jistých taneční čísel (hádejte, co všechno mohou tanečnice spoře přestrojené za pokojské naznačovat s násadami košťat a prachovkami, jindy zase třeba s tamburínou) možná některé konzervativnější diváky lehce pošťouchne, naštěstí však v přiznané vyzývavosti nepřekračuje míru a nenabízí lacinou erotickou šou. Choreograf Michal Matěj se inspiroval slavnými tanečními čísly odjinud a sborové vystoupení děvčat s velkými péřovými vějíři patří k jednomu z diváckých vrcholů večera.

Příjemným bonusem večera je umné a svižné hudební nastudování Dana Kalouska a Emy Mikeškové, které vyzdvihuje kvality hudebního materiálu nabízejícího až hitové muzikálové songy, místy soulové a šansonové písně, svižnou tarantellu a překvapivě také citaci barokní opery, která tady zazní s velkou muzikantskou i pěveckou bravurou. Třiatřicet hudebních čísel s orchestrálním doprovodem s náročnými tanečními výstupy představuje půldruhé hodiny hudby z celkové dvouhodinové metráže a tak je jasné, že muziky si tady užijete dosyta.

Děj muzikálu Nine se odehrává v současných Benátkách a režisér Moša chtěl vykroužit podle vlastních slov dobrodružnou komedii s erotickým nábojem. Hlavní hrdina se neustále potácí mezi sny, realitou a svou minulostí. Guido Contini v podání Petra Gazdíka své pochyby ale ke konci servíruje zbytečné trýznivým, melodramatickým způsobem. Lze si tady představit více tragikomický portrét muže uhnaného a dohnaného desítkami žen, profesně vyhořelého a blábolivě hledajícího pevný smysl a tvar svého života. Větší fraškovitost by tomuto příběhu sobě ztraceného chlapa dodala možná i více pravdivosti.

Defilé ženských osudů si také namnoze užijete. Ať už se jedná o suverénní a lascívnost nepřehánějící Dagmar Křížovou jako milenku Carlu nebo komediálně přesně narýsovanou matku Lenky Bartolšicové utlačující svého syna mateřskou láskou. Markéta Sedláčková v roli producentky Liliane vsadila na možná až operetně karikovanou ženskou figuru, její hlavní pěvecké číslo Folies Bergéres představuje také jeden z vrcholů večera. Nejde jmenovat všechny, muzikál je navíc ve všech rolích obsazen nadvakrát a tímto se druhé alternaci omlouvám.

Brněnský muzikál Nine je ve výsledku zručnou šou, která potěší nejedno mužské oko i ucho. Bez rozdílu pohlaví všem nabídne přes dvě hodiny přitažlivé zábavy, která – ač by se mohla zdát – není trudomyslná, ale je ukázkou svižného, srozumitelného a nepřeplácaného hudebního divadla.

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací